Sedan sommaren 2015 har det gått eldrivna bussar på linje 55 mellan Chalmers båda campusområden i Johanneberg och på Lindholmen i Göteborg.
– Det har varit en test- och demoarena som startades upp 2015 som hade till syfte att lära oss aktörer inom projektet mer om elektrifiering inom kollektivtrafik, säger Martin Giöbel, Avdelningschef Strategisk Planering på Västtrafik.
Projektet ingår i det som kallas för ElectriCity, där bland annat Västtrafik tillsammans med Volvo, Chalmers med flera deltar. För några veckor sedan tog styrgruppen för ElectriCity beslut om att linjen ska avvecklas i december.
LÄS MER:Västtrafiks nya miljardsatsning – en tredjedel av Göteborg blir elektrifierat
Hundratals nya bussar
Bakgrunden till det är att Västtrafik i samband med tabellskiftet i december kommer att sätta in drygt 170 nya helelektrifierade stadsbussar i Göteborg. I samband med skiftet kommer de sju elbussarna som trafikerar linje 55 avvecklas helt.
– Vid det här tillfället kommer vi totalt sett ha 200 elbussar i trafik, i och med det har projektet lyckats och det har gett oss kunskaper och insikter som behövs för att ta elektrifieringen hela vägen, säger Martin Giöbel.
Hur blir det med trafikeringen på den sträckan?
– Linje 55 har aldrig haft ett eget trafikuppdrag utan det har legat ovanpå ordinarie trafikering. Det finns redan underlag som tar hand om det resandet som linje 55 haft.
LÄS MER:Så vill Västtrafik slippa plankarna i kollektivtrafiken – påstigning fram
Nytt projekt på gång
ElectriCity-projektet kommer att fortsätta och nästa test kommer att ske över Göta älv. Exakt vilken sträcka det kommer röra sig om kan Västtrafik ännu inte berätta.
– Vi tittar vidare på nya test- och demoarenor och nästa kommer att vara en för älvtrafiken. Det handlar om att titta på elskyttlar men också klara av att konvertera befintliga färjor till el, säger Martin Giöbel.
LÄS MER:Västtrafiks nye ordförande öppnar för civilklädda kontrollanter