26 år sedan kraschen på Vasaplatsen

13 människor dog och 23 skadades allvarligt i den värsta spårvagnsolyckan i Göteborgs historia. I dag är det 26 år sedan en spårvagn okontrollerat rullade ner för Aschebergsgatan och kraschade in i en hållplatskur vid Vasaplatsen.

ANNONS
|

På morgonen den 12 mars 1992 inträffade den värsta spårvagnsolyckan i Göteborgs historia. Upprinnelsen till förloppet började vid Wavrinskys plats i Guldheden där sjuans spårvagn blivit stående eftersom kontaktledningen är strömlös.

För att få fordonet i trafik beordrade en trafikledare att bromsarna skulle lossas på mekanisk väg. Tanken var att vagnarna försiktigt skulle ned mot kontaktledningarna i riktning mot Chalmers och att bromsarna ska återaktiveras där så att vagnen kunde tas i bruk igen.

Skenade ned mot Vasaplatsen

Men när vagnen väl börjat rulla visar det sig att den inte går att få stopp på. Istället fortsätter spårvagnen baklänges, i allt högre hastighet, ner för Aschebergsgatan i riktning mot Vasaplatsen.

ANNONS

En polispatrull som var på plats för att dirigera trafiken förstod allvaret. Poliserna körde med tjutande sirener framför de skenande vagnarna för att varna människor i närheten. Men de kunde inte göra något för att förhindra katastrofen.

Några minuter efter klockan nio spårade det 54 ton tunga ekipaget ur vid Vasaplatsen. Vagnarna höll då en fart på omkring 100 kilometer i timmen. Innan de stannade mot en husvägg har de kraschat genom hållplatskuren på Vasaplatsen och krossat flera bilar.

13 människor dödades och 23 skadades allvarligt.

Förändrade säkerheten

Haverikommissionen som utredde olyckan hittade inga tekniska fel, utan konstaterade att orsaken till olyckan var att trafikledaren hade kopplat ur bromsarna i strid med reglerna.

Under det rättsliga efterspelet åtalades trafikledaren och representanter för Göteborgs spårvägar. Trafikledaren var den ende som dömdes. Rubriceringen var vållande till annans död, vållande till kroppsskada och allmänfarlig vårdslöshet.

Eftersom han inte varit medveten om den risk som uppstod ansågs hans brott inte vara grova och påföljden blev villkorlig fängelsedom.

Domen fick hård kritik från de anhöriga till olycksoffren.

Den tragiska olyckan ledde till flera förändringar i säkerhetsarbetet. Utbildningarna för förare och trafikledare förbättrades och bromssystemet konstruerades om så att bromsarna endast kunde kopplas ur med specialverktyg. Numera är endast vissa reparatörer behöriga att genomföra urkopplingen.

ANNONS
ANNONS