Ökad oro kring världsläget påverkar svenskarnas resmål

ANNONS
|

Resebyrån Ticket har genomfört en studie gällande svenskarnas resevanor inför sommaren. En Sifo-undersökning visar att oroligheter i världsläget påverkar i större grad svenskarnas val av resmål, hela 59 procent uppger att de påverkas av rådande läget. En konsekvens av oron är att Turkiet tappar för andra året i rad.

– Här ser man tydligt att oroligheterna påverkat resandet, många väljer bort Turkiet som resmål och väljer i stället det som känns tryggt, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Äldre mer oroliga

Det är främst de över 50 år som uppger att de är oroliga och väljer bort Turkiet. Den yngre målgruppen 18-30 år är mindre oroliga och mer benägna att åka. Grekland är det resmål som vinner på att Turkiet tappar.

ANNONS

– Det vi tydligt ser är att resorna till Grekland ökat mest, 20 procent, och nästan går om Spanien. Rhodos och Kreta ökar främst, säger Karin Starkman Ahlstedt.

På andra resebyråer syns en liknande trend. Både Resia och Ving vittnar om att Turkiet tappar plats på topplistorna över populära resemål. På Resia har Turkiet gått från en sjunde plats till en 15:onde på bara ett år. Men redan då hade Turkiet tappat.

– Jag tror att det är väldigt få som inte blir påverkade av oroligheterna. Men det beror nog mycket på ålder, har man små barn så kanske risken känns större, säger Lina Eklund, pr-specialist på Resia.

Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap säger att det finns många kringliggande faktorer som påverkar människors val av resmål. Ekonomi, valutakurser och möjlighet till ledighet är några av dessa.

– Det är många saker som ska vägas in och även var det är det vad som driver dig som person att resa bort. Utöverdetta påverkar det rådande världsläget,men olika mycket.

Trender påverkar

Maria Lexhagen menar även på att trender i samhället påverkar vart man väljer att resa. Är det trendigt att cykla, ja då blir det en cykelsemester. Detta gäller även händelser kring säkerhet, terrorism och migration. Matas man med information att det finns problem kring ett område kan detta avgöra i val av resmål.

ANNONS

– Först kan det bli en jätteeffekt som sedan avtar och försvinner. Det är upp till resenärerna, hur de ser på riskerna, säger hon.

Vad vi ser som risker menar Maria Lexhagen är individuellt och beror på vad man i övrigt vet om platsen, hur mycket man tror på det som syns i media och vilka sociala medier man tar del av. Detta är en av flera faktorer som vägs in i val av resmål tillsammans med motiv för resan och trender.

– Det är samhälleliga trenderna blandat med trender som turistföretag skapar genom att hitta på nya saker, sova i en träkoja i stället för ett hotell till exempel, säger hon.

47 procent av de tillfrågade i Tickets undersökning planerar att åka utomlands i sommar. 39 procent längtar efter sol och bad, men räcker inte som enda krav menar Karin Starkman Ahlstedt på Ticket.

– Man vill ha sol och värme kombinerat med naturupplevelser, sevärdheter och utflykter. En trend som är på uppgång är soft adventures, naturupplevelser kryddade med lyx, säger hon.

Grekland vinnare

Sommarens vinnare är Grekland som vinner på Turkiets nedgång. Det populäraste resmålet är Mallorca som håller sig på en stadig nivå. Bulgarien är sommarens charterskräll, med hela 60 procent i bokningsökning. USA är fortfarande det osäkra kortet, en av tio svenskar uppger att Trumps vinst påverkar reslusten dit.

ANNONS

– Det är fortfarande ett av våra populäraste resmål. New York ligger på förstaplats som stadsresemål. Men vi märkte en nedgång efter inreseförbudet infördes, säger Karin Starkman Ahlstedt.

ANNONS