Landvetter expanderar.
Landvetter expanderar.

Ödesval för flyg i väst

ANNONS
|

Storre terminal, nytt hotell, ett Airport City och en höghastighetsjärnväg ska bana väg för flygplatsens kraftiga expansion.

Det berättade GP om i går.

Idag sker cirka 70 000 starter och landningar per år med ett tillstånd upp till 80 000. Swedavia har ansökt om ett nytt tillstånd enligt miljöbalken på 120 000 rörelser. Huvudförhandlingen i Mark- och miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt är utsatt till i mars 2015.

- Ett nytt miljötillstånd är helt avgörande för vår fortsatta utveckling, säger Helena Wiberg, utvecklingschef på Landvetter.

I ansökan beskriver man vilka konsekvenser mer flygande får på miljön och hur man arbetar med miljöfrågorna.

ANNONS

- Vårt mål är att nå nollutsläpp av fossil koldioxid från den egna flygplatsverksamheten till 2020. Det är tufft men vi ska klara det, säger Wiberg.

Man är också med i internationella samarbeten för att minska flygets påverkan på miljön, bland annat om förkortade flygvägar för att spara bränsle och reducera buller.

- Vi gör bullerisoleringsåtgärder efter hand som trafiken ökar. Det stora arbetet är gjort och har kostat miljontals kronor.

Dagvattnet tas om hand i fem hektar stora dammar. Dammarna fungerar som reningsverk och glykolen som används för avisning kan delvis återvinnas,

- För att kunna växa måste vi visa att vi kan omhänderta de negativa miljökonsekvenserna, säger Wiberg.

Det är en kontroversiell fråga, som väntas stå än mer i fokus med den nya rödgröna regeringen.

Flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren är trots allt övertygad om att man får ett nytt miljötillstånd:

- Ja, säger hon. Vi har 86 procent nöjda grannar. Flygplatsen är allas angelägenhet och vi gör årliga undersökningar.

- Vi är transparanta och har besök av grannar och skolklasser och vi försöker sprida budskapet att vi jobbar hållbart.

Lika viktigt som miljöfrågan är, enligt Ljunggren, Västlänken.

År 2026 skall flygtågen börja rulla mellan Göteborg C och Landvetter flygplats och så småningom vidare till Borås.

ANNONS

Tågen skall kunna ta passagerare och anställda till eller från flygplatsen på en kvart oavsett om de bor i Göteborg eller Borås.

Men det kräver att den beslutade höghastighetsbanan mellan Mölnlycke och Bollebygd via flygplatsen är klar, att det snart fattas beslut om den felande länken Almedal-Mölnlycke och att Västlänken är färdig.

- Västlänken är en absolut förutsättning för täta och snabba tågförbindelser mellan centrala Göteborg och flygplatsen, säger Ljunggren.

- Utan Västlänken blir det ingen genomgående tågtrafik och de omfattande systemeffekterna för hela regionen, ja hela landet egentligen, direkt till flygplatsen uteblir.

Ledningen för Swedavia är mycket oroad över den diskussion som uppstått om Västlänken det senaste året och den försening som kan bli följden.

- Västlänken är A och O för hela vår expansion, den är vansinnigt viktig.

ANNONS