Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Fortsatt strid om …ny tvärförbindelse

Miljöpartiets motstånd skjuter en ny tvärförbindelse i Torslanda på framtiden. Men frågan är inte helt begravd.

Sedan Låssbyförbindelsen stängdes för tre år sedan tvingas Mikael Sjöholm köra 9,5 kilometer extra – varje dag – för att komma till och från sitt arbete i centrala Göteborg. Som många andra boende i de norra delarna av Torslanda har han frågat sig hur rimligt – och miljövänligt – det är med att sitta fast i köer av bilar på tomgång varje morgon och kväll.
Men gruppen som driver på för en ny tvärförbindelse, som ska ge en rakare väg och avlasta Kongahällavägen genom Torslanda, har hittills inte vunnit framgång. Mikael Sjöholm berättar att han träffade trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) förra hösten och fick intrycket av att han skulle jobba för att få in vägprojektet i stadens budget. 
Men när budgeten klubbades fanns tvärförbindelsen inte med. 
Ett skäl är att Socialdemokraternas samarbetspartner Miljöpartiet inte vill ha vägen.
– Göteborg är en gles stad och en tvärförbindelse i Torslanda skulle spä på den glesheten och göra ännu fler människor bilberoende. Så jag tycker inte att vi ska bygga den, säger kommunalrådet Ulf Kamne (MP).
Pontus Båth, ordförande i Moderaterna i Torslanda, tycker att resonemanget är märkligt.
– Folk köar och bilar står på tomgång flera timmar varje dag – det kan knappast vara bra för miljön. Jag har inte hört ett enda hållbart argument mot att bygga en tvärförbindelse, säger han.
Sedan det blev känt för boende i området att det inte finns pengar avsatta i kommunens budget för vägbygget har diskussionen varit intensiv. Trafikfrågan är enormt viktig för många Torslandabor som inte har något annat bra alternativ än bilen för att ta sig till och från jobbet, konstaterar Pontus Båth.
– Torslandas befolkning har fördubblats sedan 1990. Men den dåliga trafiksituationen bromsar ytterligare utveckling här, säger han.
En annan aspekt många pratar om är säkerheten. Pontus Båth säger att trafikstockningen på vägen i värsta fall kan försvåra även för räddningstjänstens fordon.
Mer för Ulf Kamne är det ett gammaldags sätt att lösa trafikproblem med att bygga nya vägar. 
– Vi har historiskt en bild att bara vi bygger en ny väg så löser det sig – så enkelt är det inte. Det finns många konsekvenser av att bygga ny bilinfrastruktur. 
Han säger att det finns effektivare åtgärder när det gäller stadsplanering i sin helhet, alltså att se till att människor bor på ett sådant sätt att de inte är beroende av att köra bil varje dag. 
Men nu bor det ju folk här som tvingas köra nästan en mil extra varje dag – då behövs kanske den här vägen?
– Det är inte så enkelt. Om man bygger nya vägar för att göra kortast möjliga väg för alla, då skapar man förutsättningar så att ännu fler väljer att köra bil.
Men även om Miljöpartiet är motståndare till en tvärförbindelse och det för närvarande inte finns några pengar budgeterade, så är frågan inte helt överspelad.
I december förra året motionerade Jonas Ransgård (M) och Hampus Magnusson (M) i fullmäktige om att förbättra trafiksituationen i Torslanda, bland annat genom att bygga en ny tvärförbindelse. 
Förslaget har varit ute på remiss och fått brett stöd i stadsdelsnämnden i Västra Hisingen.
– Vi vill låsa upp den låsning som verkar finnas i trafiknämnden i och med att Socialdemokraterna inte får med sig sina koalitionspartners på detta, säger Jonas Ransgård.
Som han ser det skulle en ny väg i området i princip bära sina egna kostnader.
– Bara den exploatering som blir möjlig med en tvärförbindelse betalar vägen. Så det är en rent ideologisk fråga från Miljöpartiets sida – som jag uppfattar det – att den inte ska byggas, säger han.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.