Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Eva Ossiansson: Eva Ossiansson: Ge inte upp era nyårslöften

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Tänk vad fantastiskt. Vi har precis lämnat 2015 bakom oss och helt plötsligt öppnas det nya möjligheter som stavas 2016.

Det nya året är ett slags pånyttfödelse. Det är en tideräkning som är konstruerad av oss, men betydelsefull då den inger förhoppningar om något nytt. Vi kan äta massor av onyttig mat, godis i mängder och strunta i träningen ända fram till det magiska tolvslaget. Då händer det! Förändringen eller kanske snarare våra löften om förändring. Även om vi innerst inne vet att vi under slutet av det här året kommer rationalisera bort allt vi tänkte under årets första timmar.

Så fort det nya året inträtt börjar också alla siare eller officiella organ som till exempel FN tillskriva året en massa saker: det digitala året, det gröna året eller det internationella året för baljfrukter, ungdomar eller kooperativ. Det finns ingen hejd på alla varianter.

Året kan ses som en form av social konstruktion. Vi fyller det med innehåll själva. Året blir en i allra högsta grad individuell upplevelse. Mitt år kommer inte bli likt någon annans år. Året är en viktig demarkationslinje mellan det gamla och nya. Funderingar över livet och nyårseffekten leder till ett mer målmedvetet beteende, enligt en studie nyligen publicerad i Management Science. Forskarna Hengchen Dai med flera (2014) beskriver hur vi behöver tillfälliga landmärken som delar upp våra liv i avgränsade perioder, för att mentalt kunna hantera våra förändringar och löften till oss själva. Det nya året är, liksom födelsedagar, årstider, månader, semestrar eller byten av jobb, ett sådant landmärke. Vid dessa tillfälliga landmärken kommer vi att inspireras till att gå från vårt gamla jag till vårt nya jag. De blir en brytning mellan gammalt och nytt. LÄRDOMEN? JO, ATT vi alla aktivt måste skapa ett flertal omstarter över året och utnyttja olika former av mentala landmärken, det vill säga socialt konstruerade tidtabeller, för att kunna uppnå förändringar.

Vi bör vara medvetna om att vi är som mest påverkbara för marknadsföring vid dessa omstarter. Det är därför gymmen lockar med erbjudanden om att träna i början på det nya året och dieter saluförs i tidningar som mest när vi som bäst behöver fundera över våra kaloriintag. Men, nu när du precis gått in i det nya året med nya löften: tänk på att ingen annan bestämmer över dina omstarter – det gör du själv!