Eriksbergs tågtunnel lockar och skrämmer

Tågentusiaster fanns på plats men också närboende som ansåg att det är galet med ännu mer farligt gods rullande intill barnens skolor. Rekordmånga kom för att se sträckningen av det nya dubbelspåret förbi Eriksberg.

ANNONS
|

Trafikverket hade bullat upp med kaffebord på gräsplanen bakom bensinmacken vid Säterigatan. Drygt 50 personer fanns där i går eftermiddag.

Peter Almthén och sambon Ann-Sofie Nordström var nyfikna på den nya dubbelspåriga delen av hamnbanan som till största delen ska gå i tunnel.

De bor ett par hundra meter bort, på Eriksbergssidan, och kan hemifrån lägenheten både se och höra tågen på den befintliga enkelspåriga hamnbanan.

– Jag föredrar ett tåg var tionde minut framför 50 lastbilar. Lastbilar är det man tycker minst om, och då behövs en utbyggnad, sa Peter Almthén.

Arbetet påbörjat

Den nästan tio kilometer långa hamnbanan ut till Arendal behöver ökad kapacitet för godstransporterna till hamnen. Upprustningar av Kville bangård är gjorda och i en etapp från Älvsborgsbron till Skandiahamnen har arbetet att lägga dubbelspår börjat.

ANNONS

Nästa år börjar arbetena med det som visades upp i går: den en och en halv kilometer långa sträckan Eriksberg-Pölsebo, strax öster om Älvsborgsbron.

Projektet har liknats vid en Västlänk i miniatyr. Detta på grund av de svårigheter som finns att längs sträckan hantera de "utmaningar" som finns vad gäller såväl stadsbebyggelse som naturmiljö och grundvattennivåer.

Schakt måste byggas

Efter kaffe och kanelbullar delades besökarna upp i två grupper som guidades av Trafikverks-personalen.

Tekniksamordnaren Urban Åkeson samlade den ena gruppen på höjden ovanför den befintliga banan:

– Här kommer den östra tunnelmynningen att gå in i en betongtunnel. Det arbetet startar våren 2019.

Före tunneln, och under knappt 300 meter i etappens slut, kommer banan att löpa i ett drygt fyra meter djupt tråg.

Större delen av sträckan kommer dubbelspåren att löpa i betongtunnel. Det medför att schakt måste grävas under byggtiden.

Så blir det på Krokängsplan där tunneln dras rakt under Eriksbergs IF:s konstgräsplan. En ny anläggning byggs därefter strax söder om den nuvarande. Under byggtiden hänvisas fotbollsklubben till en plan som Trafikverket bygger vid Rosenhill.

"Tyvärr behöver vi ta bort en del träd"

Runt fotbollsplanen, och Krokängsparken, blir det betydande miljöpåverkan, inte minst hotas parkens magnifika ekar.

– Tyvärr behöver vi ta bort en del träd. Men de kommer att läggas ut som död ved till nytta för insekterna. Och vi kommer att sätta upp fladdermusholkar och göra en hel del annan kompensation, i samarbete med kommunens park- och naturförvaltning, sa Tobias Åkesson, samordnare av etappens miljöfrågor.

ANNONS

Han förklarade att båda de hundraåriga ekarna strax intill fotbollsplanen ska stå kvar.

– Vi har prickat in tunneldragningen efter dem, och kommer att flytta den solitära eken vid klubbstugan och plantera om den där nere där belysningsstolpen står.

Rädd för olyckor

Spridda tvivel hörs från deltagarna om Trafikverkets möjligheter att lyckas med träden. Och nu kommer också ifrågasättanden av säkerheten.

– Jag är rädd för olyckor. Någon gång kommer det hända, och banan går mittemellan två skolor, säger Kamilla Öhrström som bor med maken Jörgen på Londongatan där tunneln har sin västra mynning.

– I tidigare information sas det att det inte skulle bli någon åverkan på parken. Nu talas det om att över 200 träd ska ned. Jag tror detta är en felprioritering. Banan borde gått över Säve, som funnits med i diskussionen, sa Jörgen Öhrström.

Biträdande projektledaren Karl Holmström försvarar dragningen med att det skulle blivit för stor påverkan på kulturmiljön i Säve, och för stora barriäreffekter för de boende där. Och någon ökad säkerhetsrisk ger inte nybygget, tvärtom:

– Vi förbättrar riskbilden för de boende här. En explosion eller läcka i tunneln påverkar inte allmänheten. Och om något läcker ut i trågen stannar det där, sa Holmström.

ANNONS