Volvo satsar på el och självkörande fordon

Elbilsföretaget Tesla presenterar sin första ellastbil under torsdagen. Samtidigt går Volvo Lastvagnar ut med att man samarbetar med Samsung om batterier – och fortsätter utveckla självkörande fordon.

ANNONS
|

Rapporteringen om amerikanska Teslas senaste produkt, en ellastbil, har varit omfattande i branschpressen innan lansering. Bakgrunden är elbilsföretagets genomslag i bilvärlden, där man tidigare i år blev det amerikanska bilmärkesom har det högsta börsvärdet – en position man sedan åter tappade.

På Teslas hemsida går det att se en futuristisk siluett av en lastbil och texten”2017-11-16” bredvid. Amerikanske tidningen Wired skriver inför lanseringen att Teslaknappast är ensam i fordonsbranschenom försöken att utveckla en lastbil som drivs uteslutande på elektricitet. Tidningen tar också upp de tekniska utmaningarna kring fullskaliga ellastbilar – de utrymmen batterier kräver och de problem som finns med laddningstider för så tunga fordon.

ANNONS

Samtidigt står det klart att Volvo Lastvagnar håller på att ta ytterligare steg inom eldrift. I en intervju med The Korea Herald – vid ett besök i landet – förklarar bolagets vd Claes Nilsson att man samarbetar med Samsung kring batterier till sina fordon.

– Vi samarbetar redan med Samsung när det gäller batteriteknologi, säger han.

– Vi använder de helt elektriska drivlinorna på bussidan idag. Men framöverbehöver vi (helt elektriska linor för) lastvagnar också och, ja, när det gäller halvledare och batterier etcetera ärkoreansk industri mycket långt framme.

På frågan om när de elektriska lastbilarna kan se dagens ljus sägerpresstalesman Joakim Kenndal till GP:

–Det stämmer att vi har ett samarbete gällande batterier och batteriteknik med Samsung. Men de är en av flera leverantörer, att därifrån dra slutsatsen att dessa ska sitta i fullt elektriska lastbilar är att ta det lite långt.

–Däremot är det ingen hemlighet att vi tittar på elektrifiering av lastbilar. Där använder vi erfarenheterna från elbussarna som trafikerar linje 55 för att se vilka synergier vi kan nå.

Samtidigt går AB Volvo ut med att man tar ytterligare steg i utvecklingen av självkörande lastbilar. Ett konceptfordonvisades i veckan upp vid företagets ”innovationsmöte” i Peking.Lastbilen kan användas inom avgränsade områden som gruvor och stenbrott. Det körshelt automatiskt med hjälp av GPS och Lidar – laserteknik. Fordonet navigerar i förhållande till fasta och flyttbara hinder och samlar in data för attoptimerafärdvägen.

ANNONS

– I maj och april testades ett av våra automatiserade fordon i Boliden under jord. Det vi gör nu är att lyfter upp fordonet ovan jord, men fortfarande i ett avgränsat område. Det kan då användas i en hamn eller ovan mark vid en gruva, säger Joakim Kenndal.

Volvo räknar med att tekniken kommer att börja användas i serieproducerade fordon ”om några år”, enligt ett uttalande av koncernchefen Martin Lundstedt.

ANNONS