Priset är den främsta anledningen till att inte fler handlar ekologiskt, enligt en Sifoundersökning. Arkivbild.
Priset är den främsta anledningen till att inte fler handlar ekologiskt, enligt en Sifoundersökning. Arkivbild.

Priset främsta anledningen att nobba ekomat

Drygt fyra av tio svenskar uppger att de aldrig eller sällan handlar ekologiskt. Den främsta anledningen är att det är för dyrt, visar en färsk Sifoundersökning.

ANNONS
|

Försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 4,4 procent 2016, samtidigt som försäljningen av ekologiska livsmedel ökade med 4,6 procent, enligt SCB. Priset är anledningen till att den ekologiska trenden inte är starkare, enligt en Sifoundersökning som nätbutiken Matsmart låtit göra.

Knappt hälften – 45 procent – av dem som sällan eller aldrig köper ekomat anger att "det är för dyrt" som orsak.

Andra anledningar till att man inte handlar ekologiskt är bland annat att "det inte är bättre än traditionellt framställda matvaror" och "jag köper alltid samma varor på rutin".

ANNONS

- Jag tror att alla vill äta så nyttigt och bra som det bara går, men priset är en faktor som gör att många avstår bara för att de känner att de inte har råd, säger Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig på Matsmart.

Det finns en del man kan göra själv för att handla ekologiskt samtidigt som det inte behöver svida i plånboken, anser han. Ett sätt är att minska matsvinnet genom att inte stirra sig blind på bäst-före-datumet.

- Man kan också välja billiga ekologiska råvaror, som inte är så mycket dyrare i grunden. Och exempelvis välja att äta lite mindre kött men äta ekologiskt kött kanske en gång i veckan, då sparar man in lite. Ett annat bra knep är att äta upp den mat du lagar.

TT

Fakta: Så många handlar ekologiskt

Ja alltid – 4 procent

Ja, ibland – 53 procent

Nej, sällan – 40 procent

Nej, aldrig – 3 procent

Vet ej – 1 procent

Fakta: Därför avstår vi från ekologisk mat

Det är för dyrt – 45 procent

Inte bättre än traditionellt framställda varor – 19 procent

Köper alltid samma varor på rutin – 16 procent

Har inget intresse av det – 7 procent

Annat – 7 procent

Dålig tillgång på ekologiska varor där jag handlar – 6 procent

Vet ej – 1 procent

1000 personer deltog i undersökningen som gjordes online den 7–16 september.

Källa: Sifo.

ANNONS