Nav för historieberättare som växer så det sprakar

Kommunikationsbyrån We Are More lever upp till sitt namn. Medarbetarna blir bara fler och fler. Förra året anställdes 20 nya. Och likt historieberättare gjort i alla tider, så samlas de runt elden.

ANNONS
|

– En braskamin stod högt pålistan när fastighetsägaren restaureradelokalerna åt oss, sägervd Johan Gronowitz.

We Are More håller till på TredjeLånggatan, i rustikt coola lokalersom för länge sedan var ett spinnerioch på senare år rymt Houseof win-win, med konstateljéer,teater och musik.

Nu samsas här en brokig skaramänniskor i sju dotterbolag, allamed sin speciella kompetens i attförmedla ett budskap.Med allt fler digitala kanaler ochmöjligheter att nå ut till mycketspecifika målgrupper har We AreMore organiserat sig enligt en modellsom uppenbarligen går hemhos kunderna, bland andra Ica,Balder och Almondy.

Sedan starten för drygt fyra årsedan har koncernen vuxit snabbt,till en omsättning på över 80 miljonerkronor.

ANNONS

– Våra kunder gillar att de kankomma hit med sina önskemåloch så sätter vi ihop en arbetsgrupp,helt anpassad efter vadsom gäller här och nu, säger JohanGronowitz.

Och då talar vi inte om ”dengamla vanliga” arbetsgruppen ireklamvärlden: projektledare, ADoch copy.

– Vi har beteendevetare, inredningsarkitekter,snickare, socialamedier-experter och pr-konsultersom alla bidrar med sina vinklingar.Och sen hjälper vi till att hållaihop kommunikationen ”från axtill limpa”, hela vägen från förpackningsdesignoch prissättningtill distributionsstrategier, sägerJohan Gronowitz.

HAN PÅMINNER OM hur snabb ochomvälvande digitaliseringen varitför reklam och kommunikation.

– För 15 år sedan kunde ett företagi Göteborg nå åtta av tio göteborgarevia en annons i GP. I dagär medielandskapet så otroligtfragmentiserat, det finns så himlamånga fler kanaler.

– Dessutom råder ingen direktbrist på varor och tjänster. För 15år sedan hade en dagligvarubutikkanske fem sorters olivoljor, i dagfinns det 50! Och då blir det någotannat än priset som avgör varförman köper en olivolja i stället fören annan, nämligen den totalakommunikationsupplevelsen, sägerJohan Gronowitz.

NÄR VI TRÄFFAS, ska han snartiväg till Dalarna för planeringav ett uppdrag för Vasaloppetshuvudsponsor Volvo Cars. AllaVasaloppsåkare kan välja att åkagenom en särskild tunnel med kameroroch få en filmsnutt med sigsjälv, levererad inom tio minuterefter målgång.

– Ett bra exempel på associationskommunikation– att det ärviktigare varför man köper någotän vad man köper. Volvo Cars villinte bara säga att deras bilar byggs”av människor, för människor”,här visar de det tydligt också. Hela80 procent av de 100 000 åkarnaväljer att få en film, så vi levererar80 000 filmer under Vasaloppsveckan,säger Johan Gronowitz.

ANNONS

Vasaloppsuppdraget hanteras avdotterbolaget We Are Uncoloured,som med 25 anställda står för merän hälften av gruppens omsättning.

– De arbetar mycket med associativabegrepp för att få varumärken,produkter och tjänsteratt kännas lite mer attraherande,säger Johan Gronowitz.

WE ARE MORE har även hjälptgolftävlingen Nordea Masters attlocka en större publik till åretsevenemang.

– Vi gick ut med ett ganska enkeltbudskap om att en golftävlingär bästa tillfället att umgås medsina kompisar och spred det nästanuteslutande via sociala medier,väldigt specifikt och selekterat.

Resultatet: 30 gånger fler biljetterhar sålts i förväg jämfört medsamma tid 2017.

– Det intressanta med socialamedier är att om vi berättar om ettevenemang som Nordea Mastersvia ambassadörer i stället för attNordea själva gör det ökar krafteni budskapet tiofalt. Då upplevsdet inte som ett kommersiellt budskap,säger Johan Gronowitz

Fakta: We Are Morekoncernen

■■ Vd: Johan Gronowitz.

■■ Grundat: 2013.

■■ Anställda: 74.

■■ Omsättning 2017: 83,1 miljonerkronor.

■■ Vinst före skatt: 3,1 miljonerkronor.

Dotterbolagen:

■■ We Are Relevent & PR: pr-konsulteroch event.

■■ We Are Reagent: Kommunikationför detaljhandeln.

■■ We Are Insight: Marknadsanalyseroch omvärldsanalys.

■■ We are Hiring: Konsultuthyrningoch rekrytering.

■■ We Are Visuals: Rumsligkommunikation.

■■ We Are Sot: Digital design.

■■ We Are Uncoloured: Associationskommunikation.

ANNONS