Han söker 500 nya ingenjörer

ANNONS
|

Han är, sedan oktober förra året, ansvarig för Volvokoncernens forskning och utveckling – en verksamhet med 10 000 ingenjörer världen över, 14 olika varumärken och en budget på runt 15 miljarder kronor.

– Det är det finaste jobb man kan ha som svensk ingenjör – får man erbjudandet tackar man ja, säger han.

Nu behövs ytterligare runt 500 ingenjörer, inom allt från programmering till hårdvara. Det pågår som bekant en mindre revolution av fordonsindustrin – på sikt väntas såväl människor som gods resa i mer eller mindre självkörande, eldrivna och uppkopplade fordon.

Den största utmaningen

– De nya teknologierna kallas ofta disruptive eller banbrytande, men det är egentligen bullshit, för det är de inte idag. Men de har potential att bli det. Var och en av de tre nya teknologierna har i sig själv potential att rubba de invanda mönstren i transport- och logistikindustrin. Tillsammans kan de få hela logistiksystemet att skaka i sina grundvalar, säger Lars Stenqvist.

ANNONS

Volvo lägger, precis som konkurrenterna, enorma resurser på att hänga med i den snabba utvecklingen. Samtidigt måste de redan befintliga produkterna ständigt förbättras. Det är den avvägningen som Lars Stenqvist själv ser som sin största utmaning.

– I vår bransch kan vi kasta väldigt få av de gamla välkända teknologierna över bord. Vi måste ta med dem och vidareutveckla dem. Förbränningsmotorer är ett exempel, som ligger mig varmt om hjärtat – det är många som tror att det är dött och att framtiden bara är elektrisk. Det kan säkert stämma för exempelvis personbilsindustrin, men i vår värld, med vår kundefterfrågan kommer vi ha förbränningsmotorer under en mycket, mycket lång tid framöver. Det är vårt dilemma – vi måste fortsätta utveckla de välkända teknologierna samtidigt som vi adderar de nya ovanpå, säger Lars Stenqvist.

Ellastbil på gång

Exakt hur gracerna fördelas mellan ”välkänt” och nytt berättar inte Volvo, men enligt Stenqvist investeras ”en ansenlig del” av budgeten i det nya.

När kommer den första eldrivna Volvo-lastbilen?

– Om du tittar in över staketet kan du se en redan idag. Vi har jobbat hårt med elektrifiering i många år, men vi har valt att kommersialisera det först i bussar. Det är där kundbehovet och kraven finns i dag. Där är vi också ända framme vid kommersiellt lanserade och levererade produkter. Nu är det så fint att vi arbetar med ett modul-system där vi återanvänder komponenter från våra bussar i våra lastbilar. Nu jobbar vi med den kompetens vi redan har kring elektrifiering och de komponenter vi redan har i våra elektriska bussar, för att plocka fram samma sak i lastbilsväg.

ANNONS

Konkurrenterna jobbar också på. Mercedes har exempelvis visat upp en konceptlastbil, helt driven på el och Tesla meddelade nyligen att de ska lansera en egen långtradare i höst.

Är du orolig att ni ska bli omkörda?

– Nej. Våra konkurrenter har satt ut ett fåtal fordon i prov hos några kunder – det är vi inte särskilt långt ifrån, även om jag inte tänker ge dig ett exakt datum. I den här världen kommuniceras den typen av småskaliga prov ofta som lansering, vilket det inte är. Vi har byggt upp en gedigen kunskap och redan tagit fram flera komponenter. Jag känner mig trygg med vad vi kan, säger Lars Stenqvist.

Barndomsvän med Lundstedt

Han kom till Volvo nästan exakt ett år efter att Scania-chefen Martin Lundstedt tagit över vd-posten i lastbilsjätten. De är båda födda 1967, uppvuxna i skaraborgska Mariestad och har varit vänner sedan förskoletiden.

– Våra två lekis spelade fotboll mot varandra – jag minns att vi vann, han minns att de vann. Det var första gången vi träffades, säger Lars Stenqvist.

I lumpen hamnade de i samma pluton i Uddevalla och sedan läste de på Chalmers, och bodde, tillsammans. När de var färdiga, mitt i 90-talskrisen, sökte båda också jobb på Volvo – där det då inte fanns en enda ledig tjänst att få. Men det fanns det hos konkurrenten Scania.

ANNONS

– Det var de enda jobben som fanns att söka då. Jag brukar säga att anställningsprocessen är ovanligt lång på Volvo. Jag sökte jobb 1992, 24 år senare fick jag godkänt, säger Lars Stenqvist.

Det tar han med från Scania

Det faktum att både Volvos vd och chef för forskning och utveckling nu kommer från den betydligt mindre, men mer lönsamma, konkurrenten Scania har fått många bedömare att spekulera kring Volvos framtid. Konkret betyder det att Martin Lundstedt får många frågor om han tänker sälja Volvos anläggningsmaskiner och båtmotorer till exempel.

Vad är det viktigaste du tar med dig från Scania till Volvo?

– Scania är ett mycket mindre företag och det gör att man har förmåga att vara ännu mer kundnära. På ett stort företag är det också väldigt viktigt vara kundnära – pengarna faller inte ner från himlen, utan kommer från att kunderna aktivt har valt att göra affärer med Volvo. Det är det vi lever på. Scania har också ett extremt modulariserat produktprogram, som ger väldigt hög flexibilitet – det är ett adelsmärke hos dem, säger Lars Stenqvist.

Fakta: Lars Stenqvist

  1. Lars Stenqvist är forsknings- och utvecklingschef för Volvokoncernen. Den officiella titeln lyder Teknisk Direktör på AB Volvo. Han är därmed också en del av verkstadsjättens koncernledning.
  2. Han har tidigare arbetat inom Volkswagen-koncernen – bland annat på flera ledande poster inom produktutveckling på Scania och senast som ansvarig för hela Volkswagens forskning och utveckling inom buss- och lastbilsverksamheten.
  3. Han är född 1967, uppvuxen i Mariestad och är utbildad ingenjör från Chalmers.
  4. Utanför jobbet umgås han med familjen och åker skidor – alla slags skidor: ”Jag åker längd, jag åker alpint, jag har börjat topptura och jag åker vattenskidor – skidor är det roligaste som finns”

Lars Stenqvist om...

Uppkopplade lastbilar:

– Vi har idag runt 600 000 fordon uppkopplade. Men det är bara början. Det är min absoluta övertygelse att vi inte är långt från ett läge där varje vara i matbutiken är taggad med ett chip. Det betyder att allt gods är uppkopplat – när du lastar en trailer vet du exakt hur mycket du har med dig och hur mycket mer du skulle ha plats med. Kunden ser samtidigt om en trailer med en halv last ledig är på väg mellan Göteborg och Stockholm och stannar i Jönköping om 1,5 timme. Marginalkostnaden för att då stoppa den och lasta på ytterligare gods är oerhört låg. Då kan du öka fyllnadsgraden i hela transportsystemet och därmed minska miljöpåverkan.

Ingenjörsgratulationer:

– Jag brukar säga "grattis, grattis" när jag träffar våra ingenjörer – för det är ingenjör man ska vara i dag. Det kommer hända oerhört mycket i vår bransch de kommande åren och väldigt mycket är ingenjörsdrivet. I vår bransch har det aldrig varit så spännande att vara ingenjör som i dag.

Valet att bli ingenjör:

– Efter gymnasiet fick jag jobb i en mekanisk verkstad i Mariestad, hos en liten underleverantör till fordonsindustrin. Jag fick väldigt bra kontakt med ägaren, hon förklarade hur hon drev bolaget och vad hon ville göra med det – det var superfascinerande. Jag tyckte också det var vansinnigt roligt att jobba i produktionen, jag är industrinörd och tycker det finns en väldigt rolig puls i det. Därför bestämde jag mig för att utbilda mig till något där jag kunde arbeta med tillverkning – och då valde jag att bli ingenjör.

ANNONS