Fordonsskatten höjs när bilbonus införs

ANNONS
|

- Man tar från barnfamiljer och ger till företagen, säger organisationens vd Fredrik Daveby.

Regeringen föreslår ett system som bygger på principen om både morot och piska, så kallad bonus malus. Det går ut på att den som köper en ny bil med låga utsläpp får en kontant bonus på upp till 45000 kronor efter inköpet, medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

ANNONS

Reglerna ska gälla från nästa år och endast för bilar från och med årsmodell 2018.

Högre skatt

Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.

Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.

Dieselbilar med lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1300 kronor per år.

- Det här visar att man bara använder bilisterna som en mjölkkossa, anser Fredrik Daveby.

Löfven: Ingen mörkläggning

Statsminister Stefan Löfven avvisar anklagelsen om försök till mörkläggning.

- Vem kan tro att vi skulle kunna mörklägga en sådan sak? Det säger sig självt.

ANNONS

TT: Varför höjer ni fordonsskatten mer än ni behöver för bonus malus-systemet?

- De här pengarna vi får över, det får vi återkomma till exakt hur de ska användas. Men vi ska komma ihåg att fordonssektorn står för en stor del av utsläppen och ska vi klara de här klimatmålen vi satt upp med andra länder så måste utsläppen med rejält i fordonssektorn.

45000 i bonus

Högsta bonus kommer att vara 45000 kronor, men enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är summan inte huggen i sten. Regeringen har inte velat lägga sig högre på grund av risken för att skattemedel går på export.

- Det finns en risk att man köper bilar i Sverige och säljer dem vidare till Danmark och Tyskland och då exporterar vi skattemedel till danskar och tyskar. Det är vi inte jättesugna på och därför kräver vi också att man ska äga bilen i sex månader innan man får ut bonusen, säger Andersson.

ANNONS

Både Andersson och miljöminister Karolina Skog tryckte hårt på att bonus malus bara gäller nya bilar när förslaget blev känt, men sade inget om de skatteändringar för existerande bilar som föreslås i samma promemoria som bonus malus-systemet. I pressmeddelandet nämns det bara i en bisats att fordonsskatten höjs för de flesta.

Johan Hultberg (M) tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen till miljövänliga fordon.

- Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger han.

För låg bonus

Regeringens bonus är lägre än den som en statlig utredare föreslog för ett år sedan.

- Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

ANNONS

- Vi vill ge 100000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

TT

Fakta: Bonus malus-systemet

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Regeringen vill att bonus malus-systemet ska ersätta supermiljöbilspremien och gälla för nya bilar från den 1 juli 2018.

Systemet innebär att den som köper en ny bil (fordonsår 2018) kan få en bonus från staten. Bonusen uppgår till högst 45000 kronor för bilar som släpper ut noll koldioxid och avtar till 7500 kronor för bilar som släpper ut max 60 gram koldioxid per kilometer.

Den som däremot väljer ett nytt fordon som förbrukar mycket fossilt bränsle kommer att drabbas av en högre skatt. Gränsen går vid 95 gram koldioxid per kilometer.

Men fordonsskatten ändras samtidigt, enligt förslaget. Det innebär skattehöjningar för de allra flesta bilar som redan rulla på vägarna. För bensinbilar rör det sig om omkring 350 kronor om året.

Enligt siffror från Bil Sweden registrerades 372318 nya personbilar under 2016, vilket är en ökning med 7,9 % jämfört med 2015. 2016 års siffra är den högsta någonsin och slår det tidigare rekordet från 2015 på 345108 bilar.

Förslaget läggs nu ut på remiss.

ANNONS