Essity ökar vinsten

Essity, SCA:s avknoppade hygiendel, ökar vinst och omsättning under det andra kvartalet. – Det är klart jag är nöjd, säger vd Magnus Groth.

ANNONS
|

Tidigare i år delades SCA i en skogsdel som fortsätter heta SCA och en hygien- och hälsodel, som döpts till Essity. Påtisdagensläppte det nya hygienbolaget sin allra första rapport – och resultatet var något bättre än analytikerna räknat med. Essitys nettoomsättning steg med 13 procent till 28 155 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, samtidigt som det justerade ebita-resultatet ökade med 17 procent till 3 437 miljoner kronor. Den samlade analytikerkåren förväntade sig å andra sidan en omsättning på 27 912 miljoner kronor och en ebita-vinst på 3 271 miljoner kronor, enligt en enkät sammanställd av SME Direkt.

ANNONS

Hård konkurrens

– Vi har en bra tillväxt av både omsättning och resultat. Bortsett från förvärv och valutaförändringar hade vi oförändrad utveckling jämfört med samma halvår i fjol – det är bra med tanke på att råvarupriserna ökat och att det är hård konkurrens, säger Magnus Groth.

I slutet av förra året köpte SCA det globala medicinteknikbolaget BSN Medical, som bland annat har verksamhet i Billdal, för 26 miljarder kronor. Från den tredje april i år ingår BSN Medical i Essity – och bidrog under det andra kvartalet med runt två miljarder kronor i omsättning och 359 miljoner i ebita-resultat till koncernen. I början av året avvecklade dåvarande SCA också sin indiska hygienverksamhet, ett beslut som naturligtvis tynger jämförelsen med det andra kvartalet i fjol.

Essity lämnar inga prognoser för framtiden. Bolaget beskriver dock marknaden som ”utmanande”, med prispress och hård konkurrens inom flera stora affärsområden och på såväl den europeiska som nordamerikanska marknaden. Dessutom räknar Magnus Groth med att råvarupriser fortsätter stiga under det tredje kvartalet. Han är dock inte orolig för marknadsutvecklingen.

Två tusen anställda i Västsverige

– Nej, det är egentligen ganska normalt, även om den lägre tillväxten på marknaden de senaste åren ökat konkurrensen. När marknaden växer mycket kan alla växa, när den inte växer lika starkt måste man slåss om samma andelar. Eftersom vi inte är så beroende av konjunkturen, och har försäljning på 150 marknader, blir svängningarna dock små, säger han.

ANNONS

Essity harstor verksamhet runt om i Västsverige. Bolaget har bland annat ett globalt affärscenter, med runt 900 anställda, i Mölndal,en mjukpappersanläggning, med 400 anställda, i Lilla Edet och två fabriker, med totalt runt 400 anställdai Mölnlycke och Falkenberg.Essity tillverkar och säljer bland annat blöjor, pappersservetter, inkontinensskydd, bindor, toalettpapper och andra hygienprodukter under varumärken som TENA, Tork, Leukoplast, Libero ochLibresse.

ANNONS