I fjol var det mest populära leveranssättet att få sin e-handlade vara levererad till ett utlämningsställe (37 procent), följt av i sin postlåda (31 procent) och därefter att få varan hemlevererad (14 procent). Arkivbild.
I fjol var det mest populära leveranssättet att få sin e-handlade vara levererad till ett utlämningsställe (37 procent), följt av i sin postlåda (31 procent) och därefter att få varan hemlevererad (14 procent). Arkivbild.

E-handeln lyfte med 16 procent

ANNONS
|

Fjolårets e-handel lyfte med 16 procent till 57,9 miljarder kronor, enligt den så kallade E-barometern från Postnord Sverige, Svensk digital handel och HUI Research.

Sammantaget stod därmed e-handeln för 7,7 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.

Det mesta som handlas på nätet är hemelektronik, kläder, skor, böcker och media.

Nästan en femtedel, 19 procent av e-handeln, ägde rum i utländska webbutiker. Oftast rör det sig om köp på sajter med hemvist i Kina, Storbritannien, Tyskland och USA.

"Årets försäljningsraketer, som även var de branscher som uppvisade starkast tillväxt i fjol, är livsmedelsbranschen och bygghandeln. De ökade med 30 procent respektive 29 procent under 2016", skriver Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

ANNONS

Bygghandeln på nätet omsatte därmed 3,6 miljarder kronor och stod då för 9 procent av den totala bygghandeln i Sverige i fjol.

TT

ANNONS