Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

De problem med internetuppkopplingen som kabelhaveriet orsakat innebär stora problem för rederierna på Donsö. Bild: Jonas Lindstedt
De problem med internetuppkopplingen som kabelhaveriet orsakat innebär stora problem för rederierna på Donsö. Bild: Jonas Lindstedt

Efter kabelhaveriet – rederier på Donsö flyttar i land sina servrar

Tre Donsörederier flyttar sina servrar till fastlandet efter tisdagens haveri på en av Telias sjöfiberkablar. Totalt påverkas ett femtiotal fartyg av att rederierna har bristande eller ingen tillgång till internet.
– Detta visar hur sårbara vi är, säger Tryggve Möller, vd för Terntank Ship Management.

Under tisdagen gick en sjöfiberkabel mellan fastlandet och Styrsö sönder. Det innebär att hushåll i Södra skärgården som får internet, tv och fast telefoni via fiber inte har tillgång till tjänsterna.

LÄS MER: Telenätet nere i Södra skärgården – fel på kabel

Även mobilnätet är påverkat av kabelbrottet. Enligt Inger Gunterberg på Telias presstjänst fungerar det "till och från".

– Vi jobbar på att förstärka det. Vi leder om trafiken i andra delar av nätet och kompletterar med mobila basstationer.

Kan inte vänta

För rederierna på Donsö har kabelhaveriet skapat stora problem.

– Många företag här ute är beroende av att internet fungerar, säger Tryggve Möller, vd för Terntank Ship Management.

Tryggve Möller är vd på Terntank.. Bild: Jonas Lindstedt
Tryggve Möller är vd på Terntank.. Bild: Jonas Lindstedt

Företaget är ett av tre i en samarbetsgrupp på Donsö som permanent kommer flytta i land sina servar på grund av den trasiga kabeln. För tillfället är Telias prognos att problemen kan fortsätta till 22 februari.

– Vi kan inte vänta så länge. Vi har kontor i Skagen, Manila och Riga, de sitter och kan inte göra någonting just nu. Detta visar hur sårbara vi är, säger Tryggve Möller.

Samarbetsgruppen där Terntank Ship Management ingår har 25-30 fartyg som påverkas. Adderar man samtliga andra rederier på Donsö bli siffran ungefär det dubbla, uppskattar Tryggve Möller.

LÄS MER: Premiär för tankning med flytande gas i hamnen

Kritisk

Kontakten och allt arbete med fartygen får de nu sköta som förr – över telefon.

– Det ökar arbetsbelastningen våldsamt. Det tar enormt mycket längre tid, säger Tryggve Möller.

Rederierna har tidigare drabbats av strömavbrott, men det har man löst med hjälp av en extern strömgenerator.

Tryggve Möller är kritisk till att Telia inte har bättre reservsystem för situationer som denna.

– Det är märkligt att de bara har en kabel och ingen back up. Ombord på fartygen kan vi inte vara beroende av bara en kabel eller bara en hjälpmotor. Det finns alltid ett reservsystem.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.