Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Detta ska hända med Säve flygplats

I dag presenterade byggkoncernen Serneke Group sina framtida planer för Säve flygplats på Hisingen. En motorstadion, en testbana för STCC. Serneke vill använda Flygplatsen i Säve till att göra rum för motorverksamhet.

Efter ett drygt år av ovisshet blev det i dag något klarare vad som väntar flygplatsen i Säve. På onsdagen, samma dag som Serneke Group fick tillträde till marken, presenterade byggkoncernen sina framtidsplaner. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Framför allt vill vi stärka och bevara 112-verksamheten och Allmänflyget, säger koncernens vd Ola Serneke.

– Men det är bara 400 000 av de två miljoner kvadratmeter mark vi köpt som används till flygplats. Resten vill vi utveckla.

 

Fokus i satsningen ligger på "motorburen verksamhet"; på motorsport, testmiljöer och laboratorium. Ola Serneke talar om ett möjligt samarbete med Volvo. Tanken är att utnyttja en plats som redan är begränsad av buller till verksamheter som passar in i det.

– Området är redan bullerstört och det här är en möjlighet att ge plats åt en verksamhet som trängts undan från andra områden, säger Ola Serneke.

Man vill också knyta ihop det med evenmangsverksamhet som redan finns i området, så som galoppbanan, speedway och Aeroseum, och i förlängningen skapa ett upplevelsecentrum. I skisserna syns bland annat ett äventyrsbad, där Serneke hoppas kunna kugga i Lisebergs planer.

 

Det har gått ungefär ett och ett halvt år sedan den stora kommersiella flygverksamheten lämnade Säve och det var först i dag, onsdag 11 maj som Serneke Group tillträde.

I närmare femton år hade flygplatsen då, under namnet City Airport, trafikerats av en rad lågprisbolag och successivt ökat sin trafik mot närmare en miljon passagerare om året. Men så i november 2014 kom beskedet om svagheter i banan som förhindrade fortsatt tung flygtrafik. Fördjupade analyser visade senare att det skulle krävas omfattande åtgärder för en fortsatt långsiktig expansion av flygplatsen.

Det stod snart klart att den statligt ägda flygplatskoncernen Swedavia ville lämna Säve och satsa allt på Landvetter istället. City Airport lade ner. Den övriga verksamheten, med helikopterflyg, privatflyg samt affärsflyg fortsatte, men frågan vad som skulle hända med flygplatsen på lång sikt låg öppen.

 

I slutet av sommaren 2015 blev det klart att byggkoncernen Serneke Group var intresserade av att ta över och en försäljningsprocess inleddes, som nu har fullföljts.

Eftersom en politisk majoritet i Göteborgs stad har varit måna om att behålla flygplatsverksamheten lyckades man vid försäljningen av sin del av marken i Säve få vissa garantier från Swedavia.

Den så kallade 112-verksamheten -polis, ambulans och sjöräddning med helikopter - ska vara kvar på Säve under en 15 års-period från att avtalet skrivs under.

Marken ska också kunna användas av mindre flyg under en period på minst fem år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.