Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Johnny Magnusson (M) väntar sig inte nya förhandlingar om höghastighetsbanor förrän efter valet i höst. Bild: Anna Svanberg
Johnny Magnusson (M) väntar sig inte nya förhandlingar om höghastighetsbanor förrän efter valet i höst. Bild: Anna Svanberg

Den stora tågsatsningen har kommit av sig

Satsningen på höghastighetsbanor var den stora nyheten i Almedalen förra året. Men planerna har kommit av sig.
– Förhandlingarna ligger på is, säger Johnny Magnusson (M).

Under förra årets Almedalsvecka presenterade Sverigeförhandlingen sitt slutbetänkande. Budskapet var att Sverige behöver nya höghastighetsbanor här och nu. Att bygga ut dem i en sådan takt att finansieringen kan rymmas inom ordinarie plan var inget alternativ, som förhandlarna såg det – för att klara den nödvändiga utbyggnaden inom rimlig tid ville man istället se alternativa finansieringsformer.

Sedan dess har inte mycket hänt.

– Lite i skymundan har det pågått förhandlingar mellan partierna under våren, men det finns inget beslut och ingen tidtabell och nu ligger förhandlingarna på is fram till valet, säger Johnny Magnusson (M).

Spårkapacitet saknas

Som ordförande i regionstyrelsen har han under en längre tid drivit frågan om att få till ökad kapacitet i det västsvenska tågsystemet. Han berättar att det brister överallt. Resenärer, gods och till och med tåg finns så det räcker och blir över – det är spår som saknas.

Det är en bild som politiker i de flesta partier delar. Knäckfrågan handlar om finansieringen.

– Partierna måste hitta en modell utöver de ordinarie ramarna, konstaterar Johnny Magnusson.

Men lånefinansiering är en känslig fråga. Sveriges riksdag har beslutat om ett överskottsmål i statsfinanserna och ingen vågar ifrågasätta den modellen.

Ann-Marie Pålsson, nationalekonomi vid Lunds universitet, menar dock att Sveriges ekonomi nu är så god att överskottsmålet måste kunna ifrågasättas. I vart fall när det handlar om investeringar som med all sannolikhet kommer att betala sig på sikt. Det förklarade hon under ett seminarium i Almedalen på måndagen.

Ett politiskt handslag behövs

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S), konstaterar att en investering i nya stambanor till stor del handlar om vad man vill politiskt och hur man räknar – men att enigheten är såpass stor att det borde gå att komma överens.

– Jag tror att vi behöver ta i hand politiskt och bestämma oss för att vi ska göra det här. Så får vi lösa finansieringen sedan, säger hon.

Tobias Billström, moderat gruppledare i riksdagen, gav dock en något annan bild under ett seminarium på söndagen. Han ställde möjligheterna att bygga nya stambanor mot nödvändigheten att underhålla de system som redan finns – och i det läget går underhållet först.

Och längre än så kommer den här frågan knappast att komma förrän efter valet i höst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.