Vill väl. Vi vill hamnens bästa och det som gynnar hamnen gynnar i regel oss som arbetar i den, skriver Peter Annerback.
Vill väl. Vi vill hamnens bästa och det som gynnar hamnen gynnar i regel oss som arbetar i den, skriver Peter Annerback.

Vi hoppas på ny dialog om hamnen

Vi hoppas att Arbetsdomstolens fällande dom mot Sveriges Hamnar kan leda till en ny dialog, för det är dialog vi behöver, inte inskränkta fackliga rättigheter, skriver Peter Annerback, Hamnarbetarförbundet.

ANNONS
|

Sveriges Hamnar (SH) fälldes i förra veckan i Arbetsdomstolen för brott mot förhandlingsplikten och måste nu betala skadestånd till Svenska Hamnarbetarförbundet, en organisation som de ägnat det senaste året åt att utmåla som förhandlingsovilliga bråkstakar. Domen är den tredje tvisten från 2017 där AD dömer till hamnarbetarnas fördel. Vi hoppas att SH nu lärt sig och välkomnar dem åter till den dialog som den svenska modellen bygger på.

Näringslivet har i sin aggressiva kampanj mot oss hamnarbetare anklagat oss för att inte vilja kompromissa och för att sänka produktiviteten i Göteborgs containerterminal. I januari avslöjade SVT:s Uppdrag granskning hur dessa lobbyister egentligen saknade intresse att lösa krisen i hamnen. Snarare vill de elda på konflikten i syfte att pressa regeringen till att urholka en av grundstenarna i den svenska modellen – strejkrätten.

ANNONS

Bakgrunden till domen i AD är att Hamnarbetarförbundet under våren begärde förhandling för att försöka få till stånd en kollektivavtalslösning med heltäckande fredsplikt för branschen, vilket många efterfrågar. Men arbetsgivarorganisationen undvek att svara, och när de väl tyckte att de hade tid att boka in ett möte var fönstret i fjolårets avtalsrörelse redan stängt. Strategin är uppenbar; så länge det kan utmålas råda full konflikt i hamnen finns det argument för att inskränka strejkrätten.

Redo att kompromissa

Vi har hela tiden varit tydliga. Vi är redo att kompromissa, och vi samarbetar gärna med Transport i ett trepartsavtal eller en gemensam förhandlingskartell som kan teckna avtal med arbetsgivarsidan.

Vi vill hamnens bästa och det som gynnar hamnen gynnar i regel oss som arbetar i den. Det ligger dock varken i hamnens eller hamnarbetarnas intressen att fasta jobb nu avvecklas och ersätts med otrygga bemanningslösningar i containerterminalen. APM Terminals personalpolitik tvingade ut oss i strejk under åtta timmar förra året. Samma år stoppade arbetsgivaren produktionen i 371 timmar genom en lockout som fick katastrofala konsekvenser för samhället.

Medlingsinstitutets konfliktstatistik visar nu att APMT:s stridsåtgärder ensamt stod för 87 procent av de förlorande arbetsdagarna på hela den svenska arbetsmarknaden 2017.

Vi hoppas att AD:s dom kan göra att SH kastar sin strategi att undvika förhandling och underblåsa nya konflikter i papperskorgen. Med dialog, inte inskränkta fackliga rättigheter, kan vi återupprätta samhällets förtroende för Göteborgs containerterminal.

ANNONS

Peter Annerback

avdelningsordförande, Svenska Hamnarbetarförbundet avdelning 4 Göteborg

ANNONS