Skyll inte på privatiseringar

Haveriet på Transportstyrelsen är allvarligt, men det handlar om lagbrott, inte om konkurrensutsättning och privatisering av offentlig verksamhet, skriver Jonas Ransgård (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Transportstyrelsen, 26/7

Landets säkerhet och enskilda människors känsliga uppgifter har riskerats till följd av Transportstyrelsens lagbrott i samband med upphandling av drift av datasystem. För detta har den tidigare generaldirektören accepterat ett strafföreläggande för brott mot rikets säkerhet.

I ett desperat försöka att blanda bort korten bortser Robert Björkenwall och Jan Ungerson helt från lagbrotten (GP Debatt, 26 juli) och hävdar i stället att det är konkurrensutsättning och privatisering av offentlig verksamhet som är grunden för haveriet. Utifrån denna märkliga ansats drar de sedan vittgående slutsatser som snarast får sammanfattas så här: offentlig verksamhet är alltid bättre än privat och konkurrens är farligt.

ANNONS

Haveriet på Transportstyrelsen är allvarligt. Det handlar om lagbrott, inte om styrprinciper. Regeringens taffliga hantering av efterspelet är också allvarligt och resulterar nu i misstroendeförklaring mot de tre närmast ansvariga statsråden: infrastrukturminister Anna Johansson (S), inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S). De har inte agerat, inte informerat varandra och inte informerat Riksdagen i en allvarlig fråga för rikets säkerhet.

Vilka skälen är till att Björkenwall och Ungerson vill byta ämne för debatten får de själva redogöra för. Jag tror att det handlar om en vurm för offentliga monopol som man klär i #transportgate-kläder för att skapa aktualitet.

Så sluta låtsas att lagbrott och taffliga (S)tatsråd är samma sak som privatiseringar och vinstjakt. Det är det inte och det förstår läsarna mycket väl.

Var i stället tydliga med att ni misstror marknaden och tror att egenregi och offentliga monopol är vägen framåt. I den debatten får ni slåss med många: elever som tycker det är självklart att få välja skola, mediekonsumenter som tycker att två statliga TV-kanaler är lite futtigt, patienter som uppskattar att apoteken och vårdcentralerna är fler, äldre som vill välja vem de ska få hjälp av när de inte längre klarar allt själva och många, många andra.

ANNONS

Om ni överger den anekdotiska bevisningen tror jag ni ser att konkurrensutsättning och uppbrutna monopol på många områden lett till flera fördelar, inte bara ekonomiskt utan också i en större medvetenhet om att verksamheterna i första hand är till för dem som brukar dem. På så sätt har brutna monopol och ökad mångfald varit till gagn också för den verksamhet som kvarstår i offentlig regi, men inte längre ensidigt kan diktera tjänsternas villkor för brukarna.

Vi är överens om att haveriet på Transportstyrelsen är allvarligt. Att det skulle vara tecken på marknadsekonomins fundamentala brister får ni nog drömma vidare om.

Jonas Ransgård (M)

oppositionsråd i Göteborg

ANNONS