Lärarpraktikens kvalitet utvecklas hela tiden

Vi arbetar ständigt med att förbättra lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildningsplatser tillsammans med Göteborgs universitet, skriver Monica Chocron, Göteborgs stad.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Lärarutbildningen, 7/11 och 10/11

I Göteborg tar vi emot cirka 2 000 lärarstudenter, som vi bereder en verksamhetsförlagd utbildningsplats (VFU), skola och lokal lärarutbildare till. De allra flesta studenter uppskattar sin VFU, där de kommer med sin vetenskapliga grund och sina teorier och får möta den beprövade erfarenheten som finns i stadens skolor och hos den lokala lärarutbildaren.

Genom samarbetet med utbildningshandläggarna på Göteborgs universitet och koordinatorerna som finns i Göteborgs olika stadsdelar, matchar vi program och inriktning så att alla studenter ska få så kvalitativ VFU som bara är möjligt.

Ständiga förbättringar

ANNONS

Vi arbetar ständigt med att förbättra VFU tillsammans med Göteborgs universitet. Som goda exempel kan vi nämna Övningsförskoleprojektet och Brobyggaren. Brobyggaren är nu permanentat inom kursen Kompletterande pedagogisk utbildning Ma/Nv/Tk, med förhöjd studietakt, 90 högskolepoäng. Inom projekten arbetar man med nätverk på alla plan, samarbete mellan koordinator, lokal lärarutbildare och VFU-kurslärare och med förskolechef och rektor. I projekten ges också förutsättningar för den lokala lärarutbildaren att gå handledarutbildning på 7,5 högskolepoäng. Redan i dag arbetar rektorer och förskolechefer med att ge lokala lärarutbildare tid och utrymme för handledning.

Också de lokala lärarutbildare som inte ingår i projekten ska, enligt vår långsiktiga plan, få förutsättningar att läsa handledarutbildningen. Antalet lärare och förskollärare är många och rotationen av pedagogerna är stor, därför tar det tid innan alla våra duktiga lokala lärarutbildare har sina 7,5 högskolepoäng.

Olika anledningar till avhopp

Tyvärr sker en del avhopp bland studenterna, avhopp som kan ha olika orsaker. Det kan till exempel vara att studenten känner under sin VFU-praktik att yrket inte passar, inte blivit godkänd på en VFU-kurs, har privata skäl eller att kunskaperna är för grunda. Koordinatorerna som är navet mellan Göteborgs universitet och stadsdelen har alltid samtal med studenter, VFU-kurslärare och skolledning när VFU-platsen inte uppfyller studentens förväntningar. Koordinatorerna gör omplaceringar som anpassas till studentens önskemål och behov. På lärarutbildningen ingår bara 30 högskolepoäng för VFU, vilket studenter och övriga aktörer anser är alldeles för lite.

ANNONS

Studenten är kunskapsbäraren mellan universitetet och skolan och bidrar till skolutveckling genom de kunskaper som studenten tar med sig från universitetet. Vår önskan är att de praktiska erfarenheterna från den verksamhetsförlagda utbildningen också i större utsträckning kan bidra till att studenterna lättare kan koppla samman teori och praktik. Då förbereds de ytterligare för sin kommande profession.

Monica Chocron

VFU-ansvarig, Center för skolutveckling

utbildningsförvaltningen i Göteborgs stad

VFU-koordinatorer i Göteborgs stad

ANNONS