Nya lösningar. Parkeringsfrågan är oerhört betydelsefull för handeln och besöksnäringen. Men det är inte i form av så mycket parkering som möjligt. I stället måste vi anstränga oss för att hitta de mest strategiska platserna för bilen. Magasinsgatan är ett bra exempel, skriver Johan Nyhus (S).
Nya lösningar. Parkeringsfrågan är oerhört betydelsefull för handeln och besöksnäringen. Men det är inte i form av så mycket parkering som möjligt. I stället måste vi anstränga oss för att hitta de mest strategiska platserna för bilen. Magasinsgatan är ett bra exempel, skriver Johan Nyhus (S).

En växande stad kräver nya p-lösningar

ANNONS
|

Förra helgen togs första spadtaget till Hisingsbron – en ny vägbro över älven. Veckorna innan sänktes den första delen till Marieholmstunneln ner i Göta älv – en sexfilig vägtunnel som löper parallellt med Tingstadstunneln – om drygt två år står den klar. I detta nu byggs ett nytt mot i Sörred, som kommer ge ett betydligt bättre flöde till en av Göteborgs största arbetsplatser – Volvo Torslanda med flera tusen anställda. Detta löser samtidigt upp en av knutarna på väg 155 på Hisingen, oavsett om du bilpendlar eller busspendlar.

Dessa är några exempel på pågående vägsatsningar. Så när Kungliga Automobilklubben skriver sitt debattinlägg om en stad med ”visioner om ett billöst samhälle” (GP Debatt 10/5) vet jag inte riktigt vem de riktar sig mot.

ANNONS

Göteborg är inne i en rekordtillväxt. Arbetslösheten sjunker och är lägst bland landets storstadsregioner. Bostadsbyggandet är det högsta på 40 år och det investeras stort i nya affärsytor och arbetsplatser när företagen växer och fler etablerar sig här. Till 2035 beräknas vi vara 150 000 fler göteborgare – och ännu fler som dagpendlar hit. Större delen av denna tillväxt kommer att ske genom förtätning av staden, inte utglesning.

För att inte behöva bygga ny infrastruktur på just den centrala mark där de nya bostäderna växer fram behöver vi ställa om till mer effektiva transporter, speciellt i rusningstid. Att öka kollektivtrafiken är fullständigt nödvändigt för växande och dynamiska städer som Göteborg. Detta är inte unikt, utan något vi ser gå igen bland växande städer över hela världen.

Förr kunde du parkera på Gustav Adolfs Torg, Götaplatsen och Järntorget. Det känns otänkbart i dag. Den förändringen är en del av en stad som utvecklas. Det kanske tydligaste och mest framgångsrika exemplet i närtid är Magasinsgatan som länge var en dubbelriktad parkeringsgata. När parkeringen togs bort från gatan (p-hus finns vid båda ändor av gatan) kom kaféer och butiker fram och Magasinsgatan fylldes av liv och rörelse och är i dag ansedd, både i Sverige och internationellt, som en av de mest spännande gatorna i Göteborg.

ANNONS

Strategiska platser

Parkeringsfrågan är oerhört betydelsefull för handeln och besöksnäringen. Men det är inte i form av så mycket parkering som möjligt. Det skulle snarare ge motsatt effekt. I stället måste vi anstränga oss för att hitta de mest strategiska platserna för bilen, som gjordes för Magasinsgatan – så att handeln, besöksnäringen och stadens offentliga ytor kan blomstra.

Vi har en god kapacitet för besöksparkering i dag i staden och det är ytterst sällan är fullbelagt i p-husen. Däremot vet vi att den stora investeringsviljan i Göteborg kommer ge en period av många centrala nybyggen. Själva byggskedet kommer att påverka trafiken och vi arbetar hårt för att det ska gå bra att resa såväl kollektivt, med cykel, till fots som med bil. Det ska också gå att parkera i stan. Därför skall projekt Västlänken ersätta varje parkeringsplats som tas i anspråk under bygget med en ny. I centrala Göteborg finns cirka 18 000 parkeringsplatser, under byggåren berörs cirka 5 000, några försvinner, några flyttas tillfälligt. En stor del av parkeringsplatserna som berörs är för att det äntligen byggs så mycket bostäder och arbetsplatser. Allt eftersom de nya bostäderna och kvarteren blir klara kommer de med nya parkeringar, även om de inte ersätter alla.

ANNONS

Fokus på tillfälliga lösningar

Vi måste nu lägga fokus på att skapa bra tillfälliga parkeringslösningar under byggskedet, till dess att de nya kvarteren står klara. Att avstå från att bygga nytt i staden för att bevara dagens parkeringsytor gör definitivt större skada för Göteborgs framtid än vad det gör nytta.

Jag är inte orolig för att vi ska klara denna utmaning. Göteborg började byggas för 400 år sedan och vi håller fortfarande på. Det enda som varit konstant är stadens förändring. Vi har klarat det väl genom åren för vi är duktiga på att ställa om till, eller snarare ligga steget före, tidens förändringar. Det är inte av en tillfällighet som det är i Göteborg som Volvo och Parkeringsbolaget utvecklar framtidens självkörande parkeringslösningar, att det är här den helelektriska busslinjen 55 har utvecklats, eller att DriveMe-projektets hundra självkörandebilar rullar på stadens vägar redan i år.

Johan Nyhus (S)

kommunalråd med ansvar för trafik samt ordförande i trafiknämnden

ANNONS