Slutreplik
Elvägar, 9/5 och 12/5
Lena Eriksson Sonebrink, Värmlandsmetanol AB, har helt rätt att vi måste satsa på järnväg och bättre villkor för biodrivmedel. Problemet är att beskeden från regeringen om järnvägssatsningar hittills har uteblivit.
Planeringstiden är längre och kostnaderna är högre för järnväg än alla andra satsningar i trafiksektorn. Samtidigt är järnväg det mest effektiva och klimatsmarta när den väl är på plats. Eftersom vi måste reducera koldioxidutsläppen så kraftigt redan till år 2045 måste vi hjälpas åt att hitta flera insatser i trafiksektorn för att uppnå klimatmålen.
Ska tas tillvara maximalt
Biodrivmedel ska tas tillvara maximalt. Både biodiesel och biogas ska uppmuntras. Gärna genom bättre skattemässiga spelregler som Lena Eriksson Sonebrink föreslår.
Råvarorna från skogen, restprodukter från jordbruket och hushållsavfall används redan idag som bränsle i tusentals fordon i Västsverige. Nu är det bråttom att byta bränsle i tanken hos ytterligare tusentals lätta och tunga fordon.
Ett sätt att påskynda teknikskiftet för tunga fordon är att, parallellt med nya bränslen, pröva elvägar. Elvägar är knappast gratis men kräver kortare planeringstid och är billigare än järnväg. Ingen tjänar på att ställa de olika varianter av förnybart emot varandra, vi måste jobba med alla alternativ samtidigt!
Anders Åkesson (C)
riksdagsledamot
Kristina Jonäng (C)
regionråd Västra Götalandsregionen
Stefan Bengtsson (C)
regionråd Halland