Västlänken har redan nått kapacitetstaket, så spårvagnar i Västlänken är på förhand uteslutet, skriver debattörerna.
Västlänken har redan nått kapacitetstaket, så spårvagnar i Västlänken är på förhand uteslutet, skriver debattörerna.

Ansvarslöst att utreda T-bana

Ingen tar upp det verkliga problemet i diskussionen om tunnelbana, nämligen att Västlänkens kapacitet är fullt utnyttjad redan före byggstart, skriver Mats Lövgren och Carina Bulic´, Nätverket Stoppa Västlänken Nu.

ANNONS
|

Replik

Tunnelbana, 30/8 och 31/8

Henrik Munck (MP) har fått utstå frän kritik för sitt förslag om ”tunnelbana” med duo-spårvagnar i Västlänken, både från sina rödgrönarosa vänner, vilka faktiskt själva ställt sig bakom yrkandet i trafiknämnden, och från moderata politiker som mest verkar oroa sig över att Västlänken försenas.

Ingen vidrör det verkliga problemet, nämligen att Västlänkens kapacitet är fullt utnyttjad redan före byggstart. Henrik Munck skriver ”{Västlänkens] kapacitet kan troligen klara både regional-, pendel- och tunnelbanetåg”. Med detta ”troligen” som grund menar vice ordförande att trafiknämnden har beslutat att frågan ska utredas. Vi kan bespara kommunen utredningskostnaden med att utifrån Trafikverkets rapporter konstatera: Nej, någon sådan kapacitet finns inte i Västlänken – varken i den budgeterade tunneln med två spår vid stationerna i Haga och vid Korsvägen eller i en utbyggd variant med fyra spår.

ANNONS

Västlänken har i beslutad utformning kapacitet för 12 tåg / timma och riktning (14 när dubbelspårig bana till Borås färdigställts). Denna kapacitet motsvarar dagens trafikering vilket innebär att pendlarna från kranskommunen inte får fler avgångar att välja mellan med Västlänken. Den är därmed omodern redan innan invigningen.

Skulle samtliga stationer få fyra spår kan Trafikverket endast garantera 20 tåg per timma och riktning. Det ger en ökning med sex tåg per timma och riktning jämfört med i dag, men är ändå en betydligt lägre pendeltågstrafikering mot vad regionens kommuner har angett som önskvärd för att nå de uppsatta kollektivtrafikmålen. I detta läge vill trafiknämnden utreda om Västlänken kan svälja ytterligare två spårvagnslinjer i tiominuterstrafik, det vill säga 12 spårvagnar per timma och riktning. Det är en ekvation som naturligtvis inte går ihop.

Riktar ljuset mot den nakne kejsaren

Henrik Munck har däremot identifierat ett viktigt problem: den lokala kollektivtrafiken är för långsam och Brunnsparken måste avlastas. I motsats till andra politikers uttalanden visar han med sitt debattinlägg att han förstår att pendeltågstunneln inte löser detta problem. Det blir därför tydligt att trafiknämndens vice ordförande i sin iver att utveckla spårvägsnätet i stället riktat ljuset mot den nakne kejsaren, vilket resulterar i att han hängs ut av sina politiska kollegor.

ANNONS

För Göteborgs och kranskommunernas bästa vore det klädsamt om trafiknämnden visade större intresse för den underutvecklade lokaltrafiken än att slösa alla resurser på en dyr och miljöfarlig pendeltågstunnel, som har allvarligt inbyggd kapacitetsbrist redan från dag ett.

Mats Lövgren och Carina Bulic´

Nätverket Stoppa Västlänken Nu

ANNONS