Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Anställda följer med om stan säljer bolag

Alla 190 anställda i det kommunägda bussbolaget i Göteborg följer med om det säljs till en privat ägare. Den bedömningen gör kommunens tjänstemän.

Det handlar om kommunägda Göteborgs Spårvägars dotterbolag GS Buss AB. I februari beslutade knappast möjliga majoritet i kommunfullmäktige - 41 röster mot 40 - att stan ska sälja det numera ganska lilla bussbolaget.
Därför har tjänstemännen i i Göteborgs Stadshus AB - som är moderbolag för kommunens alla bolag - nu kartlagt förutsättningarna för och konsekvenserna av att sälja GS Buss.
När det gäller personalen skriver tjänstemännen att "det är sannolikt att en avyttring (försäljning) genomförs i form av en aktieöverlåtelse och att det därmed inte är fråga om en  verksamhetsövergång enligt Lagen om anställningsskydd (Las). "Detta innebär (---) att anställningar följer med bolaget vid en försäljning."
Men vad dessa formuleringar betyder mera exakt för de anställda på GS Buss vill Stadshusbolagets ledning inte svara på när GP frågor. Detta med hänvisning till att frågan ännu inte har behandlats av Stadshusbolagets styrelse där stans alla ledande politiker sitter. Det mötet sker på måndag, 13 juni.
Om politikerna godkänner tjänstemännens kartläggning går frågan om försäljning sedan tillbaka till fullmäktige till hösten. 
Lasse Selander, facklig representant för de anställda i GS Buss, skulle vilja veta mera.
- Spontant känns det inte bra, eftersom man hävdar att Las inte är tillämpligt här, säger han.
Ändå, påpekar Lasse Selander, har han inte hört om någon speciell oro bland de anställda för att förlora jobben.
Moderata kommunalrådet Jonas Ransgård, vars parti driver på för att Göteborgs kommun ska sälja ut många av sina bolag, hävdar att de berörda förarna och övriga anställda inte ska behöva oroa sig.
- Nu är det ju brist på bussförare i branschen. Det hade varit en annan situation för personalen om det hade varit fråga om otrygga anställningar. Och när GS Buss efter många år av förluster nu har gått plus de senaste åren, så finns ett tidsfönster med möjlighet att sälja bolaget, säger Jonas Ransgård (M).
Stadshusbolaget konstaterar i sin kartläggning att den viktigaste tillgången i bussbolaget är trafikavtalet med Västtrafik om att köra framförallt linjerna 17 och 60 i ytterligare fyra år, till juni 2020.
Avtalet innehåller en option på ytterligare två år, till 2022. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.