Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

USA:s stridsflygplan F-35 intresserar många på flygmässan, både vänner och fiender - och konkurrenter.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Analys: Här möts vän och fiende för att göra affärer för miljarder

Gulfkrisen, handelskrig och osäkerhet i luften. Det är akuta hot som sätter en prägel på den internationella flyg- och vapenmässan på Le Bourget utanför Paris. Här möts vän och fiende i vimlet för att bilda och befästa strategiska allianser och göra affärer för astronomiska summor.

Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

De här mässorna hålls vartannat år på Le Bourget, den klassiska flygplatsen där Charles Lindberg landade efter sin historiska nonstopflygning över Atlanten 1927, och vartannat på Farnborough utanför London. Det är gigantiska marknadsplatser för den högteknologiska flyg-, vapen- och säkerhetsbranschen med spektakulära uppvisningar, påkostade mottagningar och mingel mellan personer i den mest inflytelserika maktsfären inom politik, militär och industri.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är sällan de stora avtalen görs upp under den här veckan, men de formaliseras och tillkännagivanden görs vid tv-sända presskonferenser med de högsta cheferna på podiet framför ett fullt auditorium av journalister. Branschens jättar både med civil och militär tillverkning, som europeiska Airbus och amerikanska Boeing, har alltid en huvudroll i strålkastarskenet när beställningar presenteras till värden som normalt uppgår till hundratals miljarder.

I år är dock Boeing i kris av flera skäl och dess ordförande och vd Dennis Muilenburg är ödmjuk och självrannsakande. Nya Boeing 737 Max 8 blev snabbt en försäljningssuccé med en orderbok på över 4 500 flygplan, men nu är bolagets framtida utveckling och existens hotad. De avancerade planens automatiska system för att förhindra överstegring och olyckor, har i själva verket blivit dödsfällor med hjälplösa piloter bakom dataskärmar och instrument.

Boeing 787-9 Dreamliner var ett sorgebarn för den amerikanska tillverkaren när litiumbatterier brann. Efter två haverier är flygningar med den nya modellen 737 Max förbjudna.. Bild: Michel Euler

Två haverier med sammanlagt 346 döda

Två haverier har krävt sammanlagt 346 döda och det är högst oklart när flygsäkerhetsmyndigheterna i USA och Europa tillåter passagerarflygningar med flygplanstypen igen. Under tiden står de dyra planen parkerade på marken, produktionen i fabrikerna går på sparlåga och flygbolag och enskilda anhöriga har ekonomiska anspråk som skakar en av USA:s största och mest exportberoende koncerner.

Även för myndigheterna är det en djup förtroendekris, eftersom det dröjde så länge innan de ingrep.

Dennis Muilenburg erkänner misstag och att Boeing brast i kommunikationen både med myndighetsutövare och kunder.

– Den här flygshowen är annorlunda, sade han i Paris inför öppningen av mässan i måndags. Vi kommer hit med ödmjukhet och för att lära.

Bortom kriserna ser han en stark tillväxtpotential de kommande 20 åren, med ett behov av 44 000 nya passagerarflygplan. Men det allt intensivare handelskriget mellan USA och Kina påverkar den marknad som växer mest för honom, och krigshotet växer för varje dag i Gulfen med de risker det innebär.

Franske presidenten Emmanuel Macron invigde flygmässan på Le Bourget.. Bild: Benoit Tessier

I måndags när president Emmanuel Macron invigde mässan vid en modell av ett nytt planerat tysk-franskt-spanskt stridsflygplan, publicerade Pentagon nya bilder för att visa att det var iranska specialförband som låg bakom attackerna mot internationella oljefartyg i Omanbukten förra veckan. För att höja den amerikanska beredskapen ytterligare skickas nu ytterligare 1 000 soldater till området. Samtidigt varnar Iran för att man från den 27 juni inte längre håller sig till det atomenergiavtal som skulle förhindra att landet skaffar kärnvapen.

Anklagar USA för militär provokation

USA har lämnat avtalet, men det har inte stormakterna Kina och Ryssland. Rysslands vice utrikesminister Sergej Ryabkov anklagar USA för ägna sig åt en militär provokation och säger, enligt ryska medier, att planerna måste skrinläggas om USA vill undvika krig med Iran.

En stor aktör på flygmässan är den ryska statliga vapenförsäljaren Rosoboexport. Under 2018 levererade de stridsflygplan och helikoptrar för motsvarande drygt 60 miljarder kronor. På Le Bourget visar de upp över 250 vapenprodukter och militär hårdvara. Ryska stridshelikoptrar och stridsflygplan som Su-35 och Mig-29 demonstrerar hur de går att manövrera i öronbedövande luftakrobatik. På markutställningen erbjuds i stenhård utländsk konkurrens ryska drönare och de senaste systemen för luftförsvar och elektronisk krigföring.

Ett mörkt moln av global oro kastar sin skugga över säljare och köpare och politiska beslutsfattare som alltid har en avgörande roll i handeln med försvarsmateriel. Ett hårdnande klimat märks mellan USA och EU. Men butiken är öppen för affärer och efterfrågan är stor och blir inte mindre när den säkerhetspolitiska spänningen stiger i världen.