AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i två veckor från och med måndag. Det bekräftar presschef Claes Eliasson:
– Vi stoppar produktionen i Tuve i åtminstone 15 dagar, säger han.

ANNONS
|

Från och med måndag stoppar AB Volvo produktionen i fabriken i Tuve. Detta på grund av produktionsstörningar runtom i världen till följd av det nya coronaviruset.

– Det beror på den situationen som vi ser i Europa idag med många stängda produktionssajter. Vad det egentligen handlar om är störningar i leverantörskedjorna och materialbrist, säger Claes Eliasson.

De omkring 1 500 anställda på fabriken kommer att få lön som vanligt, enligt honom.

– De kommer att bli ombedda att vara hemma, men lön kommer man att ha ändå. Det här handlar inte om några varsel eller avskedanden, säger han.

Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande, konstaterar dock att företaget och fack ännu inte förhandlat om lönefrågan.

ANNONS

– Vi satt vid 15-tiden nu under tisdagen och diskuterade stängningen. Vi har ju inte förhandlat den här frågan färdigt. Det är mycket nytt nu med den här möjligheten regeringen ger när det gäller korttidsarbete och permitteringslön – det ska vi försöka reda ut under onsdagen och försöka få klarhet i. Det är klart att företaget vill använda den möjligheten.

Det regeringen sagt i det helt färska beslutet om att införa möjligheten till korttidspermittering omedelbart är att arbetstagaren behåller drygt 90 procent av lönen mot normalt medan övriga kostnader delas mellan arbetsgivaren och staten.

Anställda väntar på information

Bland de anställda återstår en hel del frågetecken. Jimmy Rosén, som montör på fabriken, understryker att det är oklart vad situationen kommer att leda till.

– Det var ett ganska väntat beslut att de stoppar produktionen eftersom vi inte får det material vi behöver. Vi har sett samma sak hända andra fabriker runtom Europa så det var väl egentligen bara en tidsfråga innan det skulle drabba oss. Jag är inte jätteorolig för vad som ska hända, men det är klart, det skulle kunna komma varsel efter detta beroende på hur länge det pågår. Det vore förstås inte roligt, säger han.

Bo Sjöholm, också han anställd på fabriken, säger att han väntar på mer information om läget:

ANNONS

– Det är oklart om jag ska jobba nästa vecka, det verkar som att det kanske blir några dagar. Men ingen vet särskilt mycket just nu. Jag är väl inte mer orolig över coronaviruset än någon annan, men visst är det lite läskigt. Mycket kan hända och det går snabbt.

LÄS MER:Volvokoncernen stänger fabriker – ”mer kraftfulla åtgärder i Europa”

Volvo ser över hela situationen i Europa

Under tisdagen gav Volvokoncernen också beskedet om att man på grund av coronaepidemin stänger de fyra fabriker man har i Frankrike, sedan Frankrikes president tagit till drastiska åtgärder för att hindra smittspridningen. Detta påverkade 4 500 av företagets 104 000 medarbetare i världen och produktionen rör lastbilsmärket Renault och försvarsmärket Arquus. Även här går personalen hemma med lön. Även fabriken i Gent i Belgien fick stänga av samma skäl.

AB Volvo konstaterade också att antalet coronasmittade bland personalen i Göteborg hade ökat – det handlade om några få fall bland personalen i Göteborg som smittats av viruset. Enligt presschefen har man behandlat fallen enligt de rekommendationer myndigheterna gett. Fallen påverkade inte produktionen i sig.

I nuläget är det oklart om några andra av bolagets fabriker kommer att påverkas, utöver de redan stängda fabrikerna i Frankrike och Belgien.

– Vi tittar nu igenom hela vårt industriella system och fattar beslut från ort till ort och land till land. Ytterligare beslut får vi fatta i takt med att vi får en bild över hur flödena och behoven ser ut, säger Claes Eliasson.

ANNONS

LÄS MER:Arbetsförmedlingen: Största varselvågen sedan finanskrisen

LÄS MER:SAS permitterar upp till 10 000 anställda

”Ett jätteavbräck”

Från branschorganisationen Fordonskomponentgruppens sida, FKG, konstaterar vd:n Fredrik Sidahl att Volvos besked har en stor påverkan på medlemsföretagen.

– Det här är ett jätteavbräck naturligtvis, jag talade precis med en leverantör som fick beskedet från Volvo under samtalet. En leverantör har ju leveransplaner där man planerat bemanning och inköp. Vad sjutton ska de anställda göra nu? Det blir konsekvenser ned i kedjorna – det påverkar leverantörerna till leverantörerna. Det enda ljuspunkten nu är att Scania fortfarande producerar.

– Jag var ju ute tidigare och sa att det skulle få de här effekterna på de stora tillverkarna – jag hoppades in i det längsta att jag skulle ha fel.

LÄS MER:Stena Line varslar 950 om uppsägning

LÄS MER:Coronadrabbade hushåll kan slippa amorteringskravet

Sysselsätter ett stort antal människor

Fredrik Sidahl konstaterar att leverantörsindustrin sysselsätter ett mycket stort antal människor.

– Vi har precis gjort en ny uppskattning och det rör sig om cirka 95 000 personer som är anställda hos leverantörsföretagen i Sverige. Grovt räknat går 60 procent av leveranserna till den tunga fordons-sidan, alltså den produktion Volvo Trucks och Scania har.

Om du jämför situationen nu med finanskrisen 2009. Vilken är skillnaden?

– Det är en väldigt stor skillnad. Under finanskrisen tappade folk i köpkraft, man köpte inte det som producerades och folk kunde inte ta lån. Så är ju inte fallet nu, det är ett jävla virus som leder till det här. Den här situationen kan i sin tur leda till en finanskris så att det blir en dubbeldipp, det har inte skett än men vi har sett hur börserna har rasat.

ANNONS

Ser man till Volvos aktie hade kursen rasat redan tidigare under dagen, efter det tidigare besked om stängningar av produktionen i Frankrike. Kursen fortsatte ned efter beskedet om Tuvestängningen – kursen landade på minus sju procent strax före klockan 15, medan Stockholmsbörsen som helhet låg på mellan minus en och två procent.

LÄS MER:Coronakrisen slår hårt mot Göteborgs krogvärld

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS