Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Christofer Ahlqvist: Ännu bättre journalistik 2018

Det har varit ett händelserikt år. Nyåret skålar vi in tillsammans med de 6 000 nya digitala prenumeranter vi fått sedan vi lanserade vår nya prenumerationsform Digital bas.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Vid den här tiden på året sammanfattar många tidningar årets stora nyhetshändelser och i år är en sådan sammanfattning enkel att göra. Vi har upplevt fruktansvärda händelser som terrordåden i Stockholm och Barcelona, skandalen på Intraservice, misstroende mot ministrar och #metoo-kampanjen. Göteborgs-Posten har under året bland annat avslöjat att chefer på kommunens verkstad har låtit anhöriga reparera bilar till lägre priser än på en vanlig verkstad och att IFK Göteborgs dåvarande ordförande Frank Andersson skrivit felaktiga arbetsgivarintyg till sin partikamrat Abbas Zarrinpour (S).

I den här krönikan kommer jag dock att framför allt rikta blicken mot GP – för det har varit ett händelserikt år för oss. Vi gick in i 2017 med ett otroligt tufft år bakom oss – kanske ett av de hårdaste i tidningens historia som ändå slutade positivt. Vi tog oss ur en rekonstruktion och fick nytt kapital tack vare nya ägare i moderbolaget Stampen.

I början av året fick vi en ny vd – Johan Hansson – och jag blev chefredaktör. Johan och jag hade tre saker som vi redan från början var eniga om:

1. Endast riktigt bra journalistik och innehåll kan leda till framgång.

2. Vårt fokus ska vara på lokala nyheter.

3. Vi måste kunna ta betalt för vår journalistik oavsett vilken kanal den publiceras i.

Dessa tre punkter har också påverkat årets arbete. Under sommaren och tidig höst satt jag med i över hundra intervjuer och det var mycket intressant att träffa så många duktiga och talangfulla journalister. De här mötena har nu lett till att vi anställt 25 nya journalister till GP vilket jag hoppas att ni märker i tidningen och på sajten. Den här förstärkningen på redaktionen har också lett till flera satsningar som exempelvis den på Västsveriges näringsliv som många av er läsare har gett tummen upp till.

I slutet av november lanserade vi den nya prenumerationsformen Digital bas (vilket innebär att du kan läsa alla våra nyheter på gp.se) och det har blivit en succé! Nu vid årsskiftet har fler än 6 000 personer hoppat på och blivit en digital GP-prenumerant.

Det här är glädjande och öppnar för att vi ska kunna lägga ännu mer resurser på vår journalistik under 2018. Redan i dag kan jag berätta att vi under inledningen av det nya året kommer kunna presentera en ny satsning som jag tror många av er läsare kommer att uppskatta. Mer om detta inom kort!

Även under julveckorna har redaktionen jobbat på högvarv för att ta fram riktigt bra journalistik till nästa år. Exempelvis jobbar vår grävgrupp med en granskning om bedrägerier, en av våra stringers har träffat flera offer som drabbats av terrordåd i Europa och vår ekonomiredaktion tittar närmare på hur den allt svagare norska kronan påverkar Sverige och Göteborg. Sedan går vi nu också in i ett valår. Jag vågar nog utlova ett riktigt gott och spännande 2018. Gott nytt år alla nya och gamla prenumeranter!