Christer Björkman är Melodifestivalens exekutive producent.
Christer Björkman är Melodifestivalens exekutive producent.

Nya regler införs efter röstfusk

ANNONS
|

Med hjälp av en manipulerad dator köpte en artists representanter flera tusen telefonröster i samband med Melodifestivalen. "Röstningsroboten" tillverkades av en man i Västsverige och den skickade i väg flera hundra samtal i minuten.

Nyheten avslöjades av Sveriges Radio Sjuhärad och skakade om Melodifestivalen mitt under pågående turné, en vecka före finalen i Stockholm.

SVT vet inte vilket bidrag det gällde, vilken deltävlingen det handlade om eller ens vilket år det rör sig om. De försäkrar också att årets röstningsförfarande gått rätt till.

Regeländring

Men SVT ser allvarligt på det inträffade och kallade med kort varsel till en presskonferens inför Andra chansen på lördag. Där berättade man att nya regler införs med omedelbar verkan - från och men nu är det inte tillåtet att manipulera röstningen i Melodifestivalen.

ANNONS

TT: Hur tror ni det påverkar förtroendet för SVT?

-Jag tror att det är bra för vi visar att vi agerar. Vi visar ännu mer gentemot artister och skivbolagen att det är jätteviktigt att den här tävlingen är fair play. Vi ska kunna lita på varandra, det ska vara svenska folket som röstar fram de här personerna, säger Maria Ilstedt.

SVT kan redan i dag se om det uppstår stora onaturliga röstningstrender, men först dagen efter en tävling.

TT: Hur ska ni kunna kontrollera att de nya reglerna efterföljs?

-Låt oss se på det efter att vi är klara, det här är ett agerande som vi gör just nu, säger Maria Ilstedt.
Björkman förundrad

Melodifestivalens exekutiva producent Christer Björkman säger sig bli "förundrad" av uppgifterna.

-Jag förstår inte att man gör det. Det går inte att köpa sig en hit, även om du får in 2 000 röster extra, det gör inte att folket gillar låten mer, säger han och fortsätter.
-Sen är det oetiskt även om regelverket har haft en lucka som har gjort att det gått. Jag förstår inte att man inte vill tävla schysst och på lika villkor, jag fattar inte det. Men jag är naiv, jag tror alla om gott. Nej, jag är förundrad att någon som har tävlat har tänkt i de här banorna. Om de nu har det.

TT: Tekniken har funnits ett tag, borde man inte ha täppt till hålet tidigare?

-Vi har ju sett att det finns människor som har röstat mycket på ett nummer, det ser vi. Men då har det handlat om ett engagemang. Det är skillnad på att köpa tjänsten och att ha fans, det är två helt skilda saker. Vi gillar ju när människor är engagerade, men när det blir till en business, det är då det blir oetiskt.
Stänger vadslagning

Svenska Spel stängde på torsdagen vadslagningen på Melodifestivalen tills vidare. Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska Spel, kallar uppgifterna om röstningsfusk "allvarligt".

TT: Kan man som tittare lita på rätt låt vann?

-Som tittare vet man nog att det går att rösta ett antal gånger på samma låt. Det är ingenting som säger att det här bryter mot reglerna, men när något sånt här uppdagas börjar i alla fall jag fundera på om allt har gått juste till. Vi på Svenska Spel tycker att det här är så allvarligt att vi väljer att stänga spelet, säger Johan Söderkvist.

Oscar Fläring i Ammotrack:

"Det är klart att det är en konstig pryl. Det är ju en tävling och alla tävlingar ska ju vara rättvisa. Det finns ingen idrottsman som gillar en annan som har dopat sig, men samtidigt så fick vi precis reda på det och vi kan inte göra något åt det. Vi är här för att ha roligt, så är det."

Ellinore Holmer:

"Nu är första gången jag hör om det, så jag har inte hört något om det. Jag vet inte vad jag ska säga."

Emil Gullhamn i State of Drama:

"Vi har inte hunnit tänka på det utan vi har fokuserat på vårat genrep. Den första tanken är att om det är fusk så borde det ha kommit fram, mer än så kan vi inte säga."

Simon Peyron i Outtrigger:

"Jag tror så här att vi är egentligen bara här för att göra våran grej. Vi kör bara vårt race. Vårt jobb här är bara att fokusera på att göra så bra vi kan och det är det vi ska fokusera på."

ANNONS