Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nya maten orsakade viktras hos de äldre

De äldre tappade vikten i rasande fart. Kommunen fann förklaringen i maten som var kall, vidbränd och oätlig. Nu ska bolaget som levererade maten till äldreboendena i Askim-Frölunda-Högsbo betala ersättning.

Redan första veckan med det stora servicebolaget ISS som matleverantör kom kritiken. Den varma maten var kall, den kalla maten för varm. Titt som tätt kom helt fel mat till stadsdelen Askim-Frölunda-Högsbos äldreboenden och en dag hade middagsmaten passerats och blivit till en oidentifierbar välling.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Allt enligt stadsdelens egna noteringar.

Läs också: De äldres mat fick slängas

- De äldre sköt tallrikarna ifrån sig och ville inte äta. Det fanns de som hade anhöriga som kom med mat i stället, säger Lisbeth Sjöling, tillförordnad utvecklingsledare i Askim-Frölunda-Högsbo och tidigare områdeschef för äldreomsorgen.

- Jag har aldrig varit med om en kritik på det viset, det var verkligen en storm. Det var både kostombud, enhetschefer och de boende med anhöriga som kom med klagomål.

Flera kilon i viktnedgång

När sjuksköterskorna kontrollvägde de äldre upptäcktes att flera av de boende hade förlorat onormalt mycket i vikt. Det handlade om flera kilon i viktnedgång, enligt stadsdelen, betydligt mer än vad som är normalt för de redan ofta magra åldringarna.

Då skrev stadsdelschefen Hans Erngren ett brev till ISS där han radade upp de allvarligaste bristerna och krävde en omedelbar bättring för att inte det nyligen ingångna avtalet om som mest fem års matleveranser skulle hävas:

"Konsekvensen av bolagets brister i leveranserna under tre månaders tid är att de boende har gått ner i vikt väsentligt mer än normala viktförändringar", skrev stadsdelschefen.

Avtalet revs upp

Efter en kortare tids förbättring upplevde stadsdelen att man var tillbaka på ruta ett. Den 31 mars förra året rev stadsdelen avtalet med motiveringen att ISS begått ett väsentligt avtalsbrott. ISS motsatte sig en hävning, men häromveckan ingicks en förlikning som innebar att bolaget ska betala 150 000 kronor i ersättning för uteblivna leveranser.

I dag har stadsdelens äldreboenden mat från kommunens egna kök.

- Det var riktigt illa ett tag men nu bedömer vi absolut att det har blivit bättre när vi gått över till våra egna kök. Vi vill ha det själva för då har vi kontroll över hela kedjan, säger Camilla Widman (S), ordförande i stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo.

Enligt henne gjordes en omfattande upphandling där de ansvariga tog referenser och gick igenom innehåll och näringsdeklarationer. Man genomförde också provsmakningar där de äldre fick vara med.

- Då var det väldigt rätt, men det de senare levererade, det var inte det vi hade handlat upp, säger hon.

Fick inte nog med tid

Patrik Frank är bolagsjurist och pressansvarig för ISS i Sverige. Han menar att bolaget inte fick tillräcklig tid för att bättra sig och är övertygad om att de, med mer tid, skulle ha kunnat leverera helt enligt vad som avtalats.

Mer vill han inte gå in i kritiken som var utan säger sig vilja gå vidare. Det är så man gör efter att ha ingått en förlikning, menar han.

- Det är inte så att vi på något sätt säger att vi inte gjort några fel för då hade vi inte varit igång med ett rättelsearbete och en handlingsplan. Men vi har olika uppfattningar om det som skedde var ett väsentligt avtalsbrott och skäl för att häva avtalet eller inte. Vi kände väl att vi var på bana och på god väg att göra en riktigt, riktigt bra leverans för kommunen, säger Patrik Frank.

Samtidigt är ni ett stort företag ska inte ni ha möjlighet att leverera enligt avtal från dag ett?

- Vi har alla möjligheter att leverera från dag ett och vi hade påbörjat ett oerhört förbättringsarbete och det hade blivit väldigt bra för Göteborgs kommun men de valde att inte vänta och i samförstånd valde vi att avsluta det här uppdraget.

FAKTA: Stadsdelens mest allvarliga kritik

Dokumenterad viktminskning hos de äldre

Maten är inte varm

Maten har levererats för sent

Maten har varit vidbränd eller på annat sätt oätlig

Maten har stått på värmning längre än miljöförvaltningens rekommendation

Maten har inte varit av rätt kvalitet

Maten har inte varit anpassad för äldreomsorg

Fel leveranser av mat

Återkommande förändringar i matsedlar

Källa: Stadsdelschefens brev till ISS 2014.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.