Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Nya digitala beteenden innebär nya affärsmöjligheter

HiQ, tech-bolaget som använder teknik, design och kommunikation för att förenkla människors liv, ser hur de beteendeförändringar som digitaliseringen medför accelereras på grund av rådande läge. Jobb hemifrån, förändrade köpbeteenden och att vi inte kan träffas som tidigare snabbar på utvecklingen.

Jerker Lindstén, ansvarig för HiQs verksamhet i Västsverige, svarar på frågor om digitalisering och hur det rådande läget påverkar företag och oss människor: 

Hur ska man som företag tänka i dessa tider?
– Trots att det är tufft för många just nu så tror jag att vi kommer att titta tillbaka på den här tiden som en tid av innovation. Jag tror att det är nu som många av framtidens innovativa tjänster föds. De som anpassar sina verksamheter och affärsmodeller med ny digital teknik har enorma möjligheter till ökad konkurrenskraft. Hur konstigt det än låter så har timingen för att lansera nya digitala tjänster aldrig varit mer gynnsamma.

Beskriv mer hur man kan omvandla problem till affärsnytta.
– Just nu genomgår vi en global kris där många företag blir intvingade i olika typer av digitala relationer och digitala beteenden. Det intressanta är att de samtidigt får svart på vitt att det som tidigare känts främmande och kanske upplevts onödigt för verksamheten, istället både effektiviserat och optimerat hela affären. För att överleva både nu och i ett längre perspektiv behöver man hela tiden anpassa sin verksamhet till att vara relevant för såväl anställda som företagets kunder och konsumenter. 

Hur hjälper ni företag i Västsverige med digitalisering?
– Vi för en framåtriktad dialog med många av våra större kunder i Västsverige för att kunna svara upp med starka erbjudanden om hur de specifika företagen kan och bör anpassa sig. Mycket handlar om vikten av att våga investera i att anpassa sin affärsmodell och sitt erbjudande vilket kan leda till att man tar ett stort skutt förbi konkurrenterna.

Vad tror du om den närmsta framtiden?
– Ingen kan förstås se in i framtiden, men en sak är vi säkra på och det är att den inte kommer se ut som förut. Företagen står i valet mellan att se det som ett hot eller en möjlighet. Det vi dock vet är att teknikutvecklingen och digitaliseringen kommer fortsätta även i framtiden. 

Har du några snabba tips till företagen i Västsverige?
1. Gör en verksamhetsöversikt och starta några innovationsprocesser.
2. Kartlägg dina konkurrenter. Vad gör de, vad gör de inte, och hur skaffar du en fördel?
3. Se över din totala IT-miljö. Hur ser den egentligen ut för framtiden?
4. Våga ta snabba och tuffa beslut. Rock the boat.

Varför ska man vända sig till just HiQ?
– Vår långa erfarenhet från många olika branscher, affärssegment och samarbeten av att förändra och förbättra företag med hjälp av teknik ger oss en fördel i det rådande läget. Vår storlek och breda kompetens gör att vi står bra rustade inför alla typer av utmaningar, avslutar Jerker.

Läs mer på www.hiq.se