Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nu kan Facebooks bluffreklam stoppas

Under det första halvåret i år har antalet anmälningar om reklam på bland annat Facebook ökat explosionsartat Nu kräver Konsumentverket att Facebook ska rensa bort vilseledande annonser från sina sidor, rapporterar Ekot.

Det handlar bland annat om annonser som leder till oönskade abonnemang och omedvetna transaktioner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi får in flera anmälningar varje dag från konsumenter som blivit lurade, säger Henrik Örnstedt, utredare på Konsumentverket. -Uppsåtet verkar vara att luras. Om företagen velat göra villkoren för konsumenten tydligare så hade det inte varit svårt alls, säger han vidare.

Det är företaget bakom annonsen som har grundansvaret gentemot konsumenten, men svensk lag säger att den part som väsentligen medverkar till vilseledande marknadsföring kan ha medverkansansvar. Skulle Facebook vägra ta bort annonserna i fråga kan det därför bli tal om vite på upp till en miljon kronor.

– Där tror jag inte att vi behöver hamna. Vi brukar få till frivilliga rättelser, säger Henrik Örnstedt.

Facebook ska presentera en åtgärdsplan för Konsumentverket i slutet av veckan.