Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Rysk vodka-reklam på Petter Northugs bröst.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Northug tog guld med vodkareklam

Spritreklam är förbjuden i svensk TV. Men på torsdagen tog Petter Northug VM-guld med vodkareklam på bringan – i direktsändning.

På torsdagen inleddes skid-VM i Falun med sprinttävlingar för damer och herrar. Statstelevisionen Svt står för sändningarna från arrangemanget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På samtliga startandes nummerlappar gjordes reklam för det ryska vodkamärket Zimnjaja Doroga.

Visserligen aningen subtilt skriven med kyrilliska (ryska) alfabetet. Men ändå. Reklam för alkoholvaror är enligt radio- och tv-lagen förbjuden i svenska tv-kanaler. Och program får inte heller sponsras av företag som huvudsakligen säljer eller tillverkar alkoholdrycker.

Zimnjaja Doroga är en av de internationella sponsorerna av skid-VM i samarbete med det internationella skidförbundet FIS. Andra internationella sponsorer är bland andra Intersport, Vattenfall, Audi och Storaenso.

Herrarnas inledande VM-distans vanns av Petter Northug, norrmannen som i maj förra året kraschade med sin Audi A7 på Byåsen i Trondheim med 1,65 promille alkohol i blodet.

Han fälldes för rattfylleri i tingsrätten i oktober och dömdes till 50 dagars fängelse, 185 000 kronor i böter samt indraget körkort.

Påföljden ändrades senare till fotboja, ett straff som ska avtjänas efter VM-tävlingarna i Falun.

Enligt Matiias Grundström vid alkoholgranskningsmannen (AGM) är alkoholreklam i svensk tv inte tillåtet i idrottssammanhang.

- Men gränserna är flytande. Att som AIK:s fotbollslag ha reklam för Åbro på tröjorna är okej eftersom företaget även tillverkar läsk och vatten. Vodka är tveklöst alkolreklam, men om jag varit ombud för den ryska tillverkaren hade jag kunnat hitta invändningar, säger Grundström och fortsätter:

- Svt:s sändningar går ut till en internationell publik, bara några få procent av tittarna är svenskar. Sedan kan man också betona att reklamen var skriven med kyrilliska bokstäver och därför bara riktar sig till en rysk publik.

Mattias Grundström understryker dock att att reklam för vodka är direkt olämplig under idrottstävlingar.

- Internationella skidförbundet borde fundera två gånger innan man låter en alkoholleverantör figurera i en VM-tävling. Samma diskussion har förts i skidskyttet där ett tyskt bryggeri är en av huvudsponsorerna. Där markeras dock att det är öl som är "alkoholfrei", säger han.

Brott mot reklamförbudet i svensk tv kan anmälas till AGM.

- Men jag har egentligen inga maktmedel att ta till, säger Mattias Grundström.

Att det var rattfylleridömde Petter Northug som vann herrarnas inledningsdistans är ett anmärkningsvärt faktum, anser Grundström.

- Han är en fantastisk idrottsman. Men han borde leva så även utanför tävlingsbanan.

Svt:s sportredaktion ansvarar för sändningarna från VM i Falun. Sportchefen Per Yng har inte fått några reaktioner på vodkareklamen förrän GP ringer upp.

- Vi styr inte över reklamen på idrottsarenor eller på, som i detta fall, nummerlapparna, och vi har inga möjligheter att påverka arrangörerna. I detta fall är det FIS som är ansvariga, säger Yng.

Några synpunkter på att det var just Petter Northug som vann med vodkareklam på bröstet?

- Jag har inga kommentarer till det, säger sportchefen.

Katarina Medveczky är kommunikationschef hos VM-arrangören i Falun. Under torsdagen fick hon en reaktion på vodkareklamen på nummerlapparna.

- Det var en privatperson som påtalade det hela i en mejl, säger hon.

Enligt Medveczky är det FIS som slutit sponsoravtal med det ryska företaget Cristall-Lefortovo, som tillverkar vodkan.

- Vi som svensk arrangör har inget att säga till om vad gäller de internationella sponsorerna. Men det ryska företaget gör också mineralvatten och det är den produkten reklamen på nummerlapparna avser.

Jovisst, under namnet Zimnjaja Doroga med stora bokstäver står det "Voda" (vatten) i fin stil.

De nationella sponsoravtalen tecknas av VM-arrangören.

- Vår policy är att teckna avtal med stora svenska industriföretag som ABB, Atlas Copco och LKAB, säger Katarina Medveczky.

I den sfären ingår inte Absolut Vodka och andra tillverkare.

- Det har aldrig varit aktuellt, säger Medveczky.

Fakta:

Alkoholgranskningsmannen, AGM, är de svenska alkoholbranschorganisationernas eget organ för bevakning av marknadsföring.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.