Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Daniel Andersson på NMU.

NMU hjälper och skyddar dig i domännamnsdjungeln

Hur ska ditt företag tänka när ni ska registrera domännamn? Hur många toppdomäner behöver ni egentligen täcka in? Och vad händer om namnet ni vill använda är upptaget? Det är en domännamnsdjungel där ute som blir allt tätare, och då kan NMU med sin långa yrkeserfarenhet vara er bästa vän.

Sedan 1999 har svenskägda Nordisk Media Utveckling (NMU) varit verksamt inom domännamn, och är idag en unik domännamnsleverantör.

– Vår styrka förutom vår mångåriga erfarenhet är att vi erbjuder en kontakt för alla domännamnsrelaterade frågor. Vi arbetar med domännamn ur ett PR, IP och IT-perspektiv, vilket ger oss en helhetssyn och kan hjälpa kunden att få hela bilden och därmed fatta rätt beslut i rätt tid och i rätt ordning, säger Daniel Andersson på NMU.

– Vi har en egen teknik in-house, en snabb support och en nära personlig kontakt med våra kunder.

Det är viktigt att välja en leverantör som är i framkant inom IT-säkerhet, och se till att driften är på högsta nivå för att minimera risk för nertid. Med höga krav på säkerhet ingår SSL och DNSSEC till NMU:s kunder.

Men domännamn är långt ifrån bara en IT-fråga idag. Det är en stor fördel att ha en erfaren och pålitlig domänpartner som kan fungera som rådgivare för komplexa frågor. Det kan handla om att få rätt skydd på nya marknader, agera mot domännamnsrelaterat varumärkesintrång och mycket annat.

– Dessutom utgör blotta närvaron på Internet en påtaglig fara för en mängd olika sorters bedrägeririsker såsom phishing, kapade identiteter, DDoS-attacker, namnnappning och hacking.

Domännamn är idag en affärskritisk tillgång och bolag med internationell närvaro eller bred varumärkesportfölj är i behov av proaktiv hjälp när de ska hantera sina digitala varumärken.
När NMU startade fanns det gott om lediga domännamn. Idag är de flesta ord upptagna på de viktigaste toppdomänerna .se och .com, vilket har gjort att man har fått lansera nya toppdomännamn för att möta behoven.

– Det har blivit trängre på nätet och insatserna har ökat. Då behövs en leverantör med lång erfarenhet och ett annat perspektiv.

Branschen går mot en tydligare koppling mellan varumärke och domännamn. De stora företagen har ganska bra koll på sin domännamnsportfölj, men utmaningen kan vara framtiden. Att både ha en tydlig strategi för sina analoga och digitala varumärken, och en gemensam kontakt för detta underlättar. NMU har valt att samarbeta med en renommerad advokatbyrå som är experter på de analoga varumärkena, immaterialrätt och bolagsjuridik. NMU är experterna på de digitala varumärkena. Kunden får en helhetslösning utåt sett men leveransen sker av experter på respektive område. Det finns flera varianter på marknaden där ett bolag internt försöker göra båda delarna.

– Vi tror då att leveransen mot kunden och IT-säkerheten i slutändan blir lidande.

https://www.nmugroup.com