Flygplansvraket som kraschade vid Örebro flygplats den 8 juli 2021.
Flygplansvraket som kraschade vid Örebro flygplats den 8 juli 2021. Bild: Pavel Koubek/TT

Nio miste livet – utredning om flygolyckan klar

Flygplanet hade inte ens varit i luften i en minut när något gick snett. Statens haverikommission ska nu försöka ge svar på vad det var som hände när nio personer miste livet i flygolyckan i Örebro sommaren 2021.

ANNONS

Vid klockan 19.20 den 8 juli 2021 får polisen det första larmet om att ett flygplan har kraschat vid Örebro flygplats. Tidigt står det klart att det rör sig om ett plan med fallskärmshoppare.

Strax före klockan 21 uppger man att flera personer omkommit och under natten berättar polisen att det inte finns några överlevande från det störtade planet.

– Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte många ögonblick innan det avviker från kurs, svänger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, sade Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission (SHK), dagen efter olyckan.

Snabbt händelseförlopp

På planet befann sig åtta fallskärmshoppare och en pilot – åtta män och en kvinna. Samtliga hoppare tillhörde den lokala fallskärmsklubben i Örebro medan piloten tillhörde en annan klubb.

ANNONS

Flygkraschen i Örebro är en av de allvarligaste i svensk historia, och bara två år tidigare hade en liknande olycka skett. Den 14 juli 2019 kraschade ett mindre flygplan med fallskärmshoppare ned på en ö i Umeälven kort efter sin start. Precis som i Örebro omkom nio personer, åtta fallskärmshoppare och en pilot. Haverikommissionen konstaterade efteråt att det inte fanns något tekniskt fel bakom olyckan, däremot var planet bland annat överlastat och baktungt.

Vad låg då bakom flygkraschen i Örebro? SHK presenterade en första rapport från utredningen för ett år sedan. I den konstaterar man, likt initiala uppgifter, att händelseförloppet var snabbt. Flygplanet steg till 130-160 meters höjd innan det svängde hastigt och dök. Man uppskattar att flygningen varade i omkring 46 sekunder innan planet slog i marken.

Inget fel på motorn

De undersökningar som gjorts har inte visat något fel vare sig på motorn, styrsystemet eller flygplanets propeller. Enligt lägesrapporten från i fjol finns det heller inget som tyder på att pilotens förmåga att flyga planet på något sätt skulle varit nedsatt. Däremot misstänker man att en anordning, som är tänkt att underlätta för piloten att flyga mer stabilt, kan ha varit felinställd.

Drygt ett och ett halvt år senare är nu Statens haverikommissionen klar med utredningen av olyckan och ska under måndagseftermiddagen presentera sin slutrapport.

ANNONS
ANNONS