Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Nevs tror på att dela bilen

Nevs satsar på egna digitala delningstjänster för elbilar.…– Vi ska kunna erbjuda våra kunder nya mobilitetslösningar, säger Michèl Annink, chef för mobilitetstjänster på Nevs.

Senare i år drar Nevs igång produktionen av elbilar till bland andra kinesiska Panda New Energy. Totalt planerar Nevs att leverera 250 000 bilar till PNE – bilar som också kommer med olika digitala tjänster.

– Vi har en väldigt viktig deadline för våra första leveranser till Kina under nästa år. De bilarna kommer att kräva flera nya tjänster som dels ska förenkla upplevelsen för den som sitter i bilen, dels göra det säkrare för omgivning. Vi kommer också ta fram lösningar som gör det möjligt att dela bil på olika sätt. Det är direkt relaterat till Panda New Energy, som i dag jobbar med bland annat Uber och Didi, och nu vill utveckla en egen modell för delningsekonomi kring bilar, säger Michèl Annink.

Didi är en stor kinesisk konkurrent till Uber. PNE planerar nämligen att hyra ut bilar, bland annat med tillhörande chaufförer, till privatpersoner och personalpooler.
Exakt hur de framtida tjänsterna kommer att se ut är dock hemligt just nu. Nevs utvecklar samtidigt även egna så kallade mobilitetstjänster.

– Det är tjänster där en bil kan och också oftast ingår, men inte nödvändigtvis behöver gör det. Vi ska till exempel utveckla appar och andra tjänster som ger dig möjlighet att välja hur du vill resa – om du till exempel är turist och vill ta en city tour ska man kunna få förslag på en sådan rutt, och om du bara vill ta dig till jobbet, ska vi stället kunna ta fram den kortaste vägen för dig, säger Annink.

Han tror att framtidens bilar bland annat är självkörande och delade mellan människor. Nevs tittar därför också på nya slags samarbeten med teknikföretag och även tekniska universitet och högskolor.

– Ingen kan göra allt själv, vi är alla beroende av andra aktörer. Vi har flera diskussioner på gång såväl i Sverige som resten av Europa och framför allt i Kina, säger Michèl Annink.
Nevs undersöker också andra slags underleverantörer, med nya typer av komponenter.

– Man behöver ett annat typ av tänk kring materialvalen nu. Vi ska bygga bilar som kan vara igång nästan hela tiden och bara stanna för att ladda och lasta av och släppa på passagerare – då måste materialen vi bygger med vara anpassade till det. De ska till exempel vara robusta men även skapa en miljö som kunden gillar, säger Annink.
När sättet att transportera oss förändras radikalt behövs, som Carlo Ratti berättade i gårdagens GP, också ett annat tänk kring stadsbyggandet. När Göteborg nu ska Björn Siesjö, Göteborgs stadsarkitekt, tror på att bygga "generella" städer.

– Vi kommer till exempel alltid att behöva tak över huvudet och utrymme att förflytta oss på – lyckas man bygga det i en tillräckligt generell struktur, har vi en robust stad som kan ta höjd för framtida förändringar vi inte kan förutsäga i dag, säger han.
När Göteborg nu byggs ut och om kommer också gående och cyklister att prioriteras – inte bilar.

– Det är en självklarhet att vi ska prioritera gående, därefter cyklar, därefter kollektivtrafiken – och därefter allt det andra. Förut har vi haft den omvända prioriteringen, där bilen kommit först och fått råda över det offentliga rummet på ett tydligt sätt. Nu bygger vi en helt annan stad, säger Björn Siesjö.

Göteborgs stad är bland annat med i automatiseringsprojektet Drive Me, tillsammans med Volvo Cars och Björn Siesjö tror att utvecklingen av bilbranschen kommer leda till stora förändringar av stadsmiljön.

– Självkörande bilar är privatbilismens död i det långa perspektivet. Det kommer att förvandla bilen från en vara, till en tjänst, säger han.