Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Flygplatschef Annika Nyberg på Säve Airport.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nedlagt Säve hot mot räddningsflyg

Banan bär inte flygplanen. Ekonomin bär inte för att laga den. När Säve läggs ner lär lågprisflyget flytta till Landvetter. Men ingen vet vart ambulans- och polisflyg ska ta vägen.

På tisdagen meddelade Swedavia att Säve flygplats, Göteborg City Airport, ska avvecklas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

102 anställda i flygplatsbolaget varslas om uppsägning. I går hade de anställda inte fått något datum för när de skulle sluta, tills vidare finns det jobb att utföra med det lätta flyget. Men terminalen för passagerarflygen, där några anställda står och diskuterar dagens dystra besked, gapar tom.

- Vi alla kommer få gå på sikt. Så självklart får man söka sig efter annat jobb. Några kan nog få jobb på Landvetter, men där finns inte jobb till allihopa, säger Hampus Edlund, ramparbetare och klubbordförande för Transport på Säve.

Ytterligare 250 personer som jobbar i området, i företag med direkt koppling till flygplatsen går en osäker framtid till mötes.

Sedan det tunga flyget stoppades i slutet av november har banan mäts och analyserats. Swedavias slutsats är att det kostar 250 miljoner för att schakta bort stora delar av ytlagret och bygga upp bärigheten från grunden. Och med en sviktande ekonomi är inte det värt pengarna.

- Asfalt kostar pengar. Vi prioriterar hellre att investera i Landvetter än här, sade Karl Wistrand, vice vd på Swedavia.

Passagerarrekord

Beskedet lämnades i den nybyggda konferensanläggningen vid flygplatsen, som ridit på vågen av att flygbolag som Ryanair och Gotlandsflyg ökat sina passagerartal kraftigt. 2013 slog flygplatsen nytt passagerarrekord.

Men enligt Karl Wistrand räcker inte det. Han svävar på svaret om de tagit ut för låga avgifter från lågprisbolagen, men hävdar att passagerarantalet behöver fördubblas från dagens 800 000 till 1,5-2 miljoner för att flygplatsen ska vara kommersiellt gångbar.

Flygplatsen har också legat ute för försäljning i ett år. Men de enda intresserad köparna har krävt för stora garantier, till exempel kring miljötillstånd, enligt Swedavia. Det slutade med att Göteborgs kommun och Volvo i måndags sålde sina andelar till Swedavia för en krona styck, så avvecklingen blir mer praktisk att genomföra.

Överkapacitet

Samtidigt har Landvetter lätt kunnat svälja de lågprisflyg som omdirigerats till under flygstoppet. Enligt Wistrand råder en överkapacitet på landningsbanor i Göteborgsområdet.

- Vår bedömning är att de här bolagen kommer vilja flyga från Landvetter, eftersom de har bra resenärsvolymer här i Göteborg, säger Karl Wistrand.

Samma bedömning gör kommunen och Säves flygplatschef.

- Fjorton av de destinationer vi haft här finns inte på Landvetter, så där konkurrerar de inte med andra bolag. Och passagerarunderlaget finns ju, säger Annika Nyberg, vd för Cityflygplatsen i Göteborg AB.

Även om hon inte är oroad för Göteborgs möjligheter till bra flygförbindelser är hon besviken över beskedet.

- Det är oerhört tråkigt. Det är mina 102 medarbetare som påverkas. Hela min inriktning har varit att driva flygplatsen med fortsatt expansion. Vi också en verksamhet med flygklubbar och samhällsflyg som inte finns på Landvetter. Vi har fyllt en oerhört betydelsefull funktion.

Ser du någon möjlighet till fortsättning med enbart lättare flyg i mindre skala?

- Det är inte lätt för en annan aktör att ta över. Jag är inte den som vill stänga den dörren, men det kanske inte känns jättehoppfullt, säger Annika Nyberg.

112-verksamheten

Frågan är vart polis- och ambulansflyget i så fall ska ta vägen. Landvetter har tidigare visat svalt intresse för 112-verksamhet som kan ge försening av flighter när polisen får utryckning.

Nu ska Swedavia ägna tre månader att hitta en långsiktig lösning för detta problem.

En intressegrupp håller också på att bildas av aktörer på Säve flygplats. En av dem är Andreas Bestelid, vd för helikopterserviceföretaget SMA Maintenance AB, tidigare ansvarig för Sjöfartsverkets helikopterburna sjö- och flygräddning med bas på Säve.

- Vi har tidigare tittat på om det funnits möjlighet att flytta till Landvetter. Men utifrån att det är en utryckningsverksamhet som vid larm påverkar den ordinarie verksamheten har intresse därifrån saknats. Jag kan inte idag se att den samhällsnyttiga flygverksamheten som polis, ambulans, och sjö- och flygräddning kan verka från någon annan flygplats än Säve i Göteborgsregionen med hänsyn till miljöstillstånd.

- Vi får nu hoppas Swedavia tar denna fråga seriöst och öppnar för en konstruktiv dialog med oss. Det ligger ju även i före detta ägaren Göteborgs kommuns intresse, säger Andreas Bestelid.

Fakta: Säve Flygplats

Göteborg City Airport, mer känt som Säve flygplats, var från början en militär flygplats, men blev i slutet av 1970-talet civil.

Flygplatsen är sedan måndagen helägd av statliga Swedavia, sedan bolaget köpt ut de tidigare delägarna Göteborgs stad och Volvo för en krona vardera. Det skedde genom en vilande option, som de andra ägarna i praktiken inte hade något att säga till om.

Flygplatsen trafikeras av flera lågprisbolag och hade i fjol drygt 860 000 passagerare.

Dessutom finns skolflyg, mindre businessflyg, polis- ambulans- och sjöräddningsflyg/helikoptrar på Säve.

Säve finns inte med på den lista över ett tiotal flygplatser i Sverige som Swedavia fått regeringens formella uppdrag att driva vidare.

Swedavia ska under tre månader försöka hitt en lösning för det icke-kommersiella flyget. I mindre skala kan en del flygverksamhet eventuellt pågå året ut.

Källa: Swedavia och Göteborg City

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.