Med 1,5 års studier i bagaget saknades inte möjligheter för Julia, utan hon kunde ta jobb som energispecialist, driftspecialist, fastighetsvärd eller fastighetstekniker.
– Fastighetsbranschen är oerhört expansiv med både stor nybyggnation och modernisering av äldre hus. Därför behövs det kompetenta medarbetare och Fastighetsakademins utbildningar är skräddarsydda för våra behov, säger Pelle Arve, områdeschef på Platzer Fastigheter i Göteborg.
Eftersom skolan ägs av ett 60-tal fastighetsbolag är de tre utbildningarna på Fastighetsakademin verklighetsförankrade och konkreta för att garantera att de som tar examen har de praktiska och teoretiska kunskaper som krävs i sitt framtida arbetsliv.
– De som undervisar är branschfolk som bär på mycket erfarenhet. Alla delkurserna var relevanta samt pedagogiskt upplagda, säger Julia.
Hon berättar att den relativt stora tekniska inriktningen inte är något att oroa sig för.
– Går du på lektionerna, gör dina hemtentor och pluggar ordentligt till salstentorna är det inga problem.
Ansök till Fastighets- och energitekniker senast den 31 maj
Det är som sagt inte heller några problem att få jobb efteråt. Kunskapen som studenterna skaffar sig efterfrågas i branschen och i princip alla har en anställning direkt efter examen. Ofta till och med innan de gått ut. Det beror mycket på att det är brist på teknisk kompetens i fastighetsbranschen.
– Tekniska utbildningar är lite undervärderade. Kanske får ungdomar en känsla av ”blåställ”? Men det är lika fräckt att jobba som fastighetstekniker som att till exempel vara ingenjör på Volvo, säger Pelle Arve.
Värdefulla praktikperioder
Branschen är dessutom inne i ett stort teknikskifte. Husen som byggs är fulla av elektronik, moderna energilösningar, digital styrning, som inte existerade tidigare. Dessutom börjar EU ställa krav på exempelvis hållbarhet. En fastighet kan kosta mer än en miljard kronor och finansiärerna satsar bara om de garanterat vet att både byggnationen och förvaltningen sker hållbart.
– Därför behöver vi nya och uppdaterade medarbetare som behärskar detta, säger Pelle Arve.
De två praktikperioderna, som benämns Lärande I Arbete (LIA), var värdefulla för att få en introduktion i det kommande arbetet.
– Det var jätteroligt och spännande att komma ut i verkligheten och se hur allt som jag har lärt mig i skolan fungerar och ser ut i verkligheten. LIA ger också bra kontakter med företag. Under min sista LIA, på Lokalförvaltningen, sökte jag jobb där och fick det, säger Julia.
Nu arbetar hon med driften för några av Göteborgs Stads fastigheter på norra Hisingen. Det innebär att Julia agerar på felanmälningar, åker ut om ett digitalt larm utlöses, gör årliga driftronder på tekniska installationer och beställer jobb av entreprenörer.
– Jag gillar variationen och att ingen dag är den andra lik. Det gör också att jag lär mig något nytt, smått eller stort, hela tiden, säger hon.
Här finns mer information om utbildningen