Utan storpublik - ingen EDM-fest på Götaplatsen

Trots house-tuta, eldkvastar och klubbrök tar Nause aldrig riktigt fart, enligt GP:s recensent.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

"130 miljoner kronor! För att spela grammofon?"

Så reagerade en av mina dåvarande redaktörer på Aviciis hutlösa konsertintäkter 2013. En otidsenlig kommentar, så otidsenlig att den blir gullig. Orättvis? Det med.

Men inte bara. Det krävs i regel pyroeffekter, fräck bakgrundsgrafik och en övertaggad publik för att dölja att allt som händer på scenen är en-tre snubbars fistpumpningar bakom ett mixerbord. Det är genrens stora svaghet. Framför etttrångt och peppat publikhav kan en skicklig DJ utföra stordåd, men i avsaknad av det, och utan svettigt arbete från publiken, faller det ofta platt.

Stockholmska EDM-duon Nause gör verkligen sitt bästa för att lyfta Götaplatsens festhumör. Små gulliga eldkvastar skjuter ibland upp från scenkanten. Klubbrök sprejas ut, så fet att Nause försvinner bakom den. Den klassiska house-tutan (ni vet vilken) skriker som Hesa Fredrik. Leonard Scheja och Jacob Criborn växlar till och med sin DJ-bordstjänst med att spela på riktiga instrument; Scheja en orgel, Criborn elektroniskt slagverk. En halvtimme senare smyger sig också en gitarr upp på scenen.

ANNONS

Ansatsen är det alltså inget fel på. Inte heller setlisten, en genomtänkt och dynamisk gott- och blandat-mix av eget material – som inledande Made of (genombrottssingeln från 2011) och duons remix av Sways Charge – och Galantis långmixade No money, Loden av Bottai, Axwell/Ingrossos More than you know, Throttles version av Hit the road Jack, samt andra smarriga EDM-karameller. Att en osläppt remix av Maroon 5:s och Kendrick Lamars Don’t wanna know spelas bidrar också till livekänslan, men det är bara i tankarna det har verkan; inte i hjärtat, höfterna, magen och benen.

För Nause har ett olösligt problem. Deras konsert kan bara lyfta med publikens hjälp, och frånsett attett hundratal entusiastiska fans shejkar loss på finaste klubbmaner närmast scenen, är Poseidons lilla markplätt nästan helt i stiltje. I torsdags, på Weeping Willows, fick man kämpa för att kunna röra sig ens en centimeter i sidled. I kväll känns varje meter som tio.

Det är ingens fel, förutom möjligen schemaläggarens. Nause har haft åtskilliga listklättrare sedan EDM-duon grundades 2008, däribland Made of, Hungry hearts och, nu senast, Dynamite som släpptes i fjol. Deras låtar strömmas 1 175 951 gånger på Spotify varje månad. Men inga framgångar i världen biter mot en gles och småblåsig Götaplatsen – eller en så tidig speltid som klockan 20.00.

ANNONS
ANNONS