Lokala nyårsrevyer på gott och ont

20-årsjubilerande Falkenbergsrevyn skapar glittrande show med musik, medan Mölndals- revyn vårdar den lokala vinkeln. Lis Hellström Sveningson ser 2016 glida förbi i revyform.

ANNONS
|

Nyårsrevyns tradition är förknippad med lokalsamhället. Sällan är ortens självhävdelse och stolthet så stor som i och omkring nyårsrevyerna. Att puckla på grannsocknar och storstäder med välvässad komik hör till rutinerna. Men också att sticka nålar i uppblåsta företeelser på hemmaplan.

I likhet med annat ideellt arbete går det upp och ner för nyårsrevyerna. Somliga tynar bort när eldsjälarna inte orkar mer. Andra tar nya tag. Somliga blir succétraditioner, som Falkenbergsrevyn, numera professionell.

20-årsjubileum

Årets upplaga, Spexit, innebär 20-årsjubileum på Falkenbergs stadsteater. Vid flytten till stan hade revymusklerna redan tränats under femton år i lilla Krogsered.

”Hela Sveriges nyårsrevy” kallar sig Falkenbergsrevyn i dag, med stöd av långväga busslaster och återkommande tevesändningar. Mycket av det lokala materialet får stryka på foten till förmån för en mer allmänt gångbar show. Dialekterna vårdas dock med omsorg på landsortskontot. När det kombineras med skicklig tajming i sketcherna, som i ”På tur” med Eva-Lotta Bernström och Håkan Runevad, blir det riktigt kul, med norsk accent.

ANNONS

Det är ett stort, rutinerat gäng på och bakom scenen. Regissören Mats Sandelius är ny för året, men har rutin från andra revyer. Tillfälliga gäster kommer gärna igen, i år är det Anna Bromée som flyter galant in i gänget.

För det är den kollektiva spelglädjen som driver denna nöjesmaskin. Musiken är det självklara kittet, det musikaliska öset överskuggar i Spexit det mesta av textmaterialet. Årskavalkaden är ett fiffigt sätt att svepa över det gångna året, men händelserna har en tendens att drunkna bland arrangemangen.

Väloljat

I ”Kandidaternas kamp” – Trump vs Clinton – är balansen bättre. Musikalfavoriterna ger numret en träffande profil.

Totalintrycket är en väloljad underhållningsshow, lite för lätt att stampa takten med. Ryssen, påven och Post nord glider förbi, men jag längtar efter fler överraskande sketcher – som Falkenbergrevyn absolut kan leverera. Kort sagt, lite grus i maskineriet.

Möxit

Mölndalsrevyn håller hårt på sin lokala vinkel. Möxit kretsar kring frågan om kommunen ska lämna EU, Västra Götaland och Göteborg. En ramhandling iscensätter med lagom ambition ett val och medial valvaka, men de flesta numren står fint på egna ben. Det är full fart från start, med bandet ”I valet och kvalet” (Thomas Hagby, kapellmästare, Janchie Börjesson, Markus Dahlén och Anders Mossberg) i bakgrunden.

ANNONS

En utsocknes kan följa ortens utveckling i nyårsrevyerna. Vad har jag inte lärt om Mölndals tippar, cityplanering, äldreboenden och parkeringbesvär genom åren?

Stampen och burkini

Riket och världen ses också i Mölndals perspektiv. Trump och Bob Dylan dyker upp i Möllan, Gustav Fridolin och Stampens kris likaså. Numret om burkinin skärper tonen, liksom tjejerna i ”Inte alla män”. Här kan det enkla bli det bästa, som utvecklingen av mobilterminologin från Tinder och Pokemon.

Ensemblen är till stora delar ny, och föryngrad. Karin Mickelbo och Lena Gustafsson agerar trygga ankare, utan att stå i vägen. Alla ger Möxit ett sammanhållet och bra tryck.

Falkenbergsrevyn

Spexit

Regi: Mats Sandelius

På scen: Anna Bromee, Bengt Ivarsson, Bernt Bengtsson, Beppe Wackelin, Bertil Schough, Eva-Lotta Bernström, Håkan Runevad, Lena Petersson

Spelas: T.o.m. 17 mars

Mölndalsrevyn

Möxit

Regi: Kent Vickell och Daniel Pawholm

Med: Karin Mickelbo, Lena Gustafsson, Emma Brattgård, Sara Sanzén, Henrik Bladlund, Patrik Benrick, Tobias Herbertzon

Spelas: T.o.m. 25 februari

ANNONS