Allt sjukare på kurhotellet

Gore Verbinski skapar skräck från alla håll med thriller om medicinsk experimentverksamhet.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Skräcken i Gore Verbinskis nya thriller kommer från alla håll, är av klaustrofobisk natur och tar många olika slags rädslor i beaktande. Oavsett om du har tandläkarskräck eller får gåshud av blodiglar.

Thrillern är välgjord och visuellt intagande, men urartar mot slutet i förutsägbart slafsande.

Inför en företagsfusion på finanskontoret skickas unge karriäristen Lockhart till en kurort i Schweiz för att söka rätt på sin äldre kollega som bestämt sig för att hoppa av ekorrhjulet. Uppdraget är att få honom med sig tillbaka till New York.

Kurhotellet visar sig dock vara av ett sådant slag att besökaren riskerar att blir kvar där för alltid. Den medicinska verksamheten styrs av den dynamiske chefsläkaren Volmer (Jason Isaacs) som visar sig vara allt annat än etisk när det kommer till kurmetoder, relationer och laboratorieexperiment.

ANNONS

Redan i den förtätade Netflix-serien The OA är Isaac sevärd som obehaglig läkare och kidnappare besatt av att utföra människoexperiment för att lära sig färdas i tid och rum. Likartad mystik byggs upp här, men slutresultatet blir mer överlastat och inte lika effektivt.

Lockhart blir, efter en bilolycka, inlagd som patient på kurhotellet med gipsat ben. Han får då oanad inblick i vad som föregår under den tjusiga ytan i kulvertar och vrår. Snart hoppar han livrädd fram på kryckor för att undkomma sitt öde.

Gore Verbinski är ingen nybörjare, tempot är rafflande när regissören bakom Pirates of the Carribean och Rango är i farten. Filmens budskap är solklart: arbetslivet kan vara väl så kvävande som en vätskefylld tank. Det kan suga musten ur dig lika effektivt som ett gäng utsvultna blodiglar. Du kan bli galen för mindre.

ANNONS