Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mycket hårt arbete väntar nya Volvo-vd:n

Efter sex månaders karantän står Martin Lundstedt till sist där, intill en lastbil i Bäckebol. - Vi har mycket hårt arbete framför oss, säger han.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bakom en av portarna på Volvo Truck center står ett bord med vit duk. Kaffe och kanelbullar. Intill jobbar servicetekniker på som vanligt med bussar och lastbilar. Porten går upp och en grön elbuss rullar fram.

I samband med kvartalsrapporten för precis sex månader sedan kom beskedet att AB Volvo byter ut koncernchefen Olof Persson och att Scanias vd Martin Lundstedt ska ta hans plats. Sedan dess har Martin Lundstedt befunnit sig i karantän, utan kontakt med varken den gamla eller nya arbetsgivaren.

Tiden har han bland annat ägnat sig att läsa in sig. Tidigare hade han bäst koll på de delar av verksamheten där Volvo och Scania opererade på samma marknader. Nu har han lärt sig mer om hur det ser ut i Nordamerika, hur Volvos produktprogram för de olika varumärkena ser ut och vad bolaget sagt i olika sammanhang.

- Det är en stor materia och många olika frågor. Det pågår ett väldigt, väldigt koncentrerat och fokuserat arbete på Volvo och det viktigaste budskapet för mig nu är: det här arbetet ska fortsätta på ett bra sätt, säger Martin Lundstedt.

Arbetet i serviceverkstan stannar av något när han kliver in genom porten tillsammans med finanschefen Jan Gurander som skött vd-sysslan i väntan på att Lundstedt. Medieintresset är stort, så trots att bolaget ska visa sina kvartalssiffror under fredagen har man kallat till denna extra pressträff.

- Det känns både spännande och lite nervöst, säger Martin Lundstedt.

Han säger att han gått och väntat på den här dagen i ett halvår. Nu vill han köra igång, träffa medarbetare och kunder. Schemat är tajt denna första arbetsdag. En timme är vad som finns till hands. Reportageteamen från alla medier får fyra minuter var på sig att ställa sina frågor.

Martin Lundstedt är uppväxt i Mariestad och studerade till ingenjör på Chalmers. Efter examen i början av 1990-talet har han tillbringat hela sin yrkeskarriär på Scania.

Vad var det som lockade över dig till konkurrenten AB Volvo?

- Jag kände väl när jag fick frågan att jag var redo för det här steget. Det är ett bolag som är ett av de största i Sverige och har en global position, ett antal affärsområden som är nya för mig. Sedan har jag en Göteborgskoppling, jag har läst på Chalmers och har många vänner som bor här.

Vad kommer att bli den största utmaningen?

- Till att börja med blir det att tillsammans med ledning och medarbetare lära känna organisationen. Det är ett stort bolag med jättestor marknadsnärvaro, två till tre procent av vår försäljning är i Sverige. Jag vill sätta mig in i det och förstå vart vi ska framöver.

När det stod klart att Martin Lundstedt skulle ta över för ett halvår sedan tog aktiekursen ett stort skutt uppåt. Och från ägarhåll är förväntningarna enorma. Christer Gardell, storägare via Cevian, sa i lördagens GP att han förväntar sig att Martin Lundstedt ska göra Volvo till världens bästa och mest lönsamma lastbilstillverkare.

Kommer du att klara det?

- Det går inte att svara tvärsäkert ja på det, men du tar inte ett jobb som du inte tror att du kan göra bra och vara med och utveckla. Vi kommer att ha mycket hårt arbete framför oss, men man ska också komma ihåg att Volvokoncernen redan i dag har en väldigt stark ställning på många marknader.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.