Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Muller köper sig tid

Mer tid och större möjligheter att hitta finansiering. Det är skälen till att Saab begärts i rekonstruktion.

Victor Muller framträdde samlad och beslutsam på presskonferensen där han förklarade beslutet att begära Saab Automobile i rekonstruktion. Han svarade på alla frågor från alla reportrar i nära två timmar – även om han inte gav svar på allt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Varifrån skall den kortsiktiga finansieringen komma, och vad har ändrats i dag från situationen för en månad sedan då ni inte fann någon finansiering?

– Du kan vara säker på att det är oroande att hälla stora summor pengar in i ett bolag när de inte är skyddade. Det är mycket säkrare för en investerare att satsa i ett bolag som är satt i rekonstruktion än i ett bolag som är vidöppet för vem som helst (fordringsägare eller kronofogde) att slå till mot det.

Men i en konkurs försvinner pengarna, så vad har ändrats som gör att ni skall få lån nu?

– En sak som förändrats är att vi är mycket närmare att få pengarna från Pang Da/Youngman-affären.

Vad händer om rätten säger nej till rekonstruktion?

– Det är inte ett scenario jag vill tänka på, men vi måste. Jag tycker dock inte det är lämpligt att tala om det medan rätten fortfarande skall besluta. Om detta händer (att rätten säger nej), gud förbjude, tar vi det i farten – och det finns en plan C.

Rätten sa för några dagar sedan att det inte är tillräckligt att höra att ni för samtal, utan de vill ha bevis på att ni verkligen får lån. Kan ni göra det?

– Det får vi veta när rättens utslag kommer. Vi anser att vi har givit rätten tillräckligt med information för ett beslut.

Vad säger leverantörerna om att Saab begärts i rekonstruktion igen.

– När vi (Spyker) köpte Saab så var situationen sådan att GM sagt till leverantörerna att det aldrig mer skulle tillverkas Saab-bilar. Nu är det en helt annan situation. Vi har en ständig dialog med leverantörerna och de vet att vi avser att tillverka bilar här, och i framtiden i Kina. Det finns inget skäl att tro att vi inte skall fortsätta tillverka bilar. Alternativ­et till rekonstruktion, att vi kastar in handduken och begär bolaget i konkurs, är så mycket värre att leverantörerna helhjärtat stöder detta.

Hur säker är du på att kinesiska rege­ri­ngen kommer att godkänna Pang Da/Youngman-affären?

– Mycket säker. Det är mitt jobb att veta det. Vi gissar inte, utan baserar detta på information direkt från källor som är inblandade i processen.

När tror du att beslutet kommer?

– Det är väldigt svårt att säga. Vi tror att det går relativt fort. Det har redan gått tre månader sedan vi tecknade avtalet.

Victor Muller ställer till slut själv en fråga:

– Många frågar varför jag inte kastar in handduken. Varför ger du dig inte? Att ge upp är inte ett alternativ för mig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.