MP:s politik ett snabbspår åt fel håll

ANNONS
|

Miljöpartiet föreslog nyligen att det ett år gamla forskningsbolaget Fouriertransform ska läggas ned. Bolaget har till uppgift att stödja fordonsindustrin med forskningskapital, särskilt inom miljöteknik. Miljöpartiet vill att pengarna i stället ska användas till tåg och spårvagnar. Utspelet från Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, Karin Svensson Smith, kommer inte som en överraskning. Till exempel föreslog samma Svensson Smith i somras att de svenska europavägarna skulle byggas om till järnväg.

Miljöpartiets transportpolitik handlar om att skära ner anslagen till vägunderhåll till förmån för järnvägar och att chockhöja koldioxidskatten så att bensinen blir två kronor dyrare per liter.

Det är uppenbart att Miljöpartiet inte vill att vi ska ha några bilar i Sverige. Det är i sig ganska märkligt eftersom de inte för länge sedan tillsammans med de andra vänsterpartierna ropade efter att staten skulle gå in med skattepengar i Saab-fabrikerna, detta innan alla alternativa lösningar ens hade fått en chans.

ANNONS

Centerpartiet ser bilen som en frihetsmaskin, en nödvändighet för att alla ska kunna bo var de vill, i storstaden eller på landsbygden. Det är inte bilen som är problemet – det är de fossila bränslena. Därför behövs forskningsstöd inom fordonsindustrin så att vi kan ta fram framtidens miljöbilar.

I Miljöpartiets Sverige ställs vägen mot järnvägen, bilen mot tåget. Miljöpartiet vill förbjuda inrikesflyget söder om Sundsvall i stället för att lägga kraft på att utveckla nya flygbränslen. Det är antingen eller som är deras filosofi.

Ny teknik ger lönsam framtid

Vi i Centerpartiet tror att svensk fordonsindustri kan skapa en lönsam framtid med ny teknik. Vi tror på utveckling och framsteg. Det är viktiga budskap i debatten, inte minst här i Västsverige. Miljöpartiets transportpolitik bygger på ett storstadsperspektiv, där alla har nära till centralstationen. Verklighetens Sverige ser inte ut så. Vi behöver både bilar och tåg för att klara våra transportbehov. Båda behöver byggas ut och underhållas. Bilen och tåget konkurrerar inte med varandra, de kompletterar varandra. Både i staden och på landet vet alla att det är så.

En god balans mellan transportslagen är nyckeln till ett levande Sverige, där människor oavsett bostadsort har möjlighet att leva och utvecklas. Miljöpartiet gör allt de kan för att rubba denna balans. Skillnaden mellan Centerpartiets gröna optimism och Miljöpartiets negativa förbudspolitik blir allt tydligare. Centerpartiet är Alliansens gröna röst. Miljöpartiet framstår alltmer som vänsterblockets miljöpessimister.

ANNONS

Anders Flanking (C)

partisekreterare, gruppledare i Göteborgs kommunfullmäktige

ANNONS