Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Min El ska granskas

Aggressiva säljmetoder, kunder som känner sig lurade och ett namn som inbjuder till förväxlingar. Nu granskas elbolaget Min El av Konsumentverket.

Min El har funnits i ett drygt halvår och på den tiden har klagomålen hopat sig. Konsument Göteborg har fått många samtal om bolaget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Min bild är att de har oseriösa säljmetoder. De rör sig i gråzonen för hur man får bete sig, säger Annika Källvik, energirådgivare på Konsument Göteborg.

Kritiken kan sammanfattas i tre punkter:

* Säljarna lämnar felaktiga uppgifter om vad Min El är för något – kunderna får uppfattningen att det är ett dotterbolag eller en partner till något välkänt bolag.

* Människor övertalas att delta i en "undersökning" och blir sedan kunder mot sin vilja.

* Många tror att de talar med det västsvenska bolaget Din El (f d Plusenergi) och säljarna rättar inte missförståndet.

En som råkat ut för den första metoden är Anders Westman på Hisingen.

- De hoppade på mig på Wieselgrensplatsen och sa att de hade ett bra erbjudande. Jag svarade att jag har ett bundet avtal med Vattenfall. Då sa de att Vattenfall äger Min El, så det skulle inte vara några problem.

Efter det beskedet samt löfte om en gratismånad nappade Anders Westman på erbjudandet. Men när han kom hem blev han fundersam.

- Jag sökte på nätet och hittade inget om något samband med Vattenfall. Sedan ringde jag Vattenfall och fick veta att de inte alls står bakom Min El.

Anders gick direkt tillbaka och fick säljarna att riva avtalet.

- De verkade lika förvånade som jag över att uppgiften inte stämde, minns han.

78-åriga Maria, som bor i östra Göteborg, värvades med metod nummer två – utan att hon visste om det.

- De stod på Olskrokstorget och sa: "Hej, vill du vara med i en marknadsundersökning?" Han frågade var jag bodde och lite annat och sedan frågade han om elen. Jag sa bestämt ifrån att jag inte skulle byta, berättar hon.

- När det var klart sa han: "Vill du vara snäll och sätta en kråka här, så ser företaget att vi har pratat med dig". Jag gjorde som han bad mig, fortsätter Maria.

Två veckor senare ringde hennes gamla elbolag, där hon varit kund i 40 år, och berättade att hon skulle få betala en extra avgift eftersom hon sagt upp sitt bundna avtal i förtid. Maria var helt frågande. Då fick hon veta att hon gått över till Min El. "Undersökningen" där hon skrivit sina initialer var ett avtal om elleverans.

- Det kändes fruktansvärt. Jag kommer aldrig mer att stanna om någon säger att de gör en marknadsundersökning.

Efter mycket ringande kommer Maria att få tillbaka sitt gamla elbolag, men det kostar henne 500 kronor att häva det avtal hon inte visste att hon skrev på. Hon vill inte ha sitt fullständiga namn i tidningen eftersom hon skäms över det som hände.

- Jag känner mig som en idiot som gick på det, säger hon.

Dessa fall är långt ifrån unika. En kvinna i Göteborgs city, som vänt sig till Konsumentverket, berättar att säljarna erbjöd "el från Göteborg Energi". En man i östra stadsdelarna uppger att Min El försökte ta över hans avtal fast han aldrig skrivit på något papper. Och i Borås har ett stort antal personer skrivit på vad de trodde var en begäran om information, för att sedan upptäcka att de bytt elbolag.

Sammanblandningar med Din El är vanliga.

- Det här skadar hela branchens rykte, säger Mikael Jednell, försäljningschef på Din El.

Tycker du att de stjäl era kunder?

- Jag har inget emot konkurrens men det ska ske etiskt och korrekt. Många har känt sig påtvingade avtal eller inte förstått vem de skrivit avtal med.

Det västsvenska elbolaget har fram till siste juni haft "mellan 50 och 100" samtal från kunder som har förväxlat Min El och Din El. Många har varit upprörda. I ett fall har telefonören bevittnat hur en säljare förmått en förståndshandikappad kvinna att skriva på ett elavtal.

- En kollega till mig blev utskälld av en mamma vars dotter jobbat åt Min El och inte fått betalt, säger Jednell.

Min El är ett systerföretag till Energibolaget i Sverige, som varit i blåsväder många gånger. Företaget står på Konsument Göteborgs värstinglista och en före detta säljare har berättat i GP att hon fick order om att ljuga för kunderna.

- Klagomålen har följt Energibolaget i Sverige hela tiden under de åtta år jag jobbat med det här. De kommer på mer och mer raffinerade metoder, säger Annika Källvik.

Vad ska en vanlig konsument tänka på i sådana här situationer?

- Tacka inte ja om säljare stoppar dig på stan, hur trevliga de än är! Sätt dig hemma och jämför alternativen i lugn och ro.

Konsumentverket har i dagarna inlett en granskning av Min El. Ärendet gäller misstänkt brott mot marknadsföringslagen.

- Vi har fått in några anmälningar och har börjat titta på det. Det verkar som försäljarna är oklara om vem de representerar. Vi börjar granskningen med att skriva till bolaget och begära ett yttrande, förmodligen i denna vecka, säger Eva Moberg på Konsumentverket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.