Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

En levande julkrubba, som denna på Domkyrkoplan i Göteborg förra året, tilltalar barnfamiljer.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Midnattsmässan piggare än julottan

Bland gudstjänsterna i jul växer nu midnattsmässan starkt i popularitet. Även julkrubban verkar tilltala allt fler.

– Julnattsmässan ökar mer och mer, folk tycker att det är trevligare än att stiga upp och gå till julottan klockan sex på morgonen, säger Ewa Almqvist, pressekreterare i Svenska kyrkan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Norge minskar kyrkobesöken vid jul, men hur det är i Sverige är oklart. Svenska kyrkan har inte specifik statistik för besöken vid jul. Under alla förhållanden är julen fortfarande årets stora kyrkhelg.

Länge har julottan, med medeltida ursprung, varit en huvudattraktion. Men numera är konkurrensen stark från midnattsmässan och julkrubban kan vara något av en bubblare.

Förra julaftonsdygnet var exempelvis julkrubban, på julaftonsförmiddagen, mest besökt i Umeå stadskyrka och drog 498 personer. Midnattsmässan engagerade 266 medan julottan på juldagsmorgonen lockade minst, 240 personer.

Om den bilden stämmer in på hela landet är mera osäkert eftersom nationella siffror saknas.

Svenska kyrkans chefsanalytiker Jonas Bromander kan tänka sig att julkrubban främst har en stigande popularitet i större städer.

– Där är det vanligare med nya typer av gudstjänster, säger han.

Julkrubban är anpassad till barnen och tiden på förmiddagen passar bra för barnfamiljer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.