Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mer kritik mot Energibolaget

Många har reagerat på de metoder som Energibolaget i Sverige använder. Telefonsäljaren "meddelade" att hushållet skulle byta leverantör, berättar en GP-läsare.
I gårdagens tidning skrev GP Konsument om hushåll som fått samtal från Energibolaget i Sverige, strax efter att de fått sina elmätare utbytta.
Oroliga kunder hade hört av sig både till Göteborg Energi, Konsument Göteborg och GP.
En av de som reagerat är Eva-Maria Russel på Silvermyntsgatan i Högsbo.
- En man ringde och frågade om jag var Eva-Maria och när jag svarat ja på det sa han: "jag ska bara meddela att på nästa elfaktura du får står det Energibolaget".
Hon frågade varför hon skulle byta elleverantör.
- Då sa han: "vi tänkte att ni på Silvermyntsgatan skulle få billigare el".
Eva-Maria Russel undrade för sig själv om kanske Riksbyggen gått över till ett annat elleverantörsbolag.
- Han pratade fint och valde sina ord, men jag ville ju inte byta och dessutom verkade det mystiskt. "Inte alls", svarade han då, "vill du inte ha billig el?"
Hon frågade efter skriftlig information och fick svaret att det inte var miljövänligt med utskick.
- Jag sa nej och han pratade på. Jag sa nej igen och då la han snart på luren, berättar Eva-Maria Russel.
Efter det ringde hon både Göteborg Energi och sin elleverantör Plusenergi för att reda ut om hon nu utan att själv fattat beslut plötsligt skulle få fakturor från en ny leverantör.
Hon ringde också direkt till Energibolaget i Sverige som sa att hon först i så fall skulle få ett skriftligt avtal med 14 dagars ångerrätt.
- Jag visste varken hit eller dit och pratade med min svärson som sa att det inte var något att oroa sig för. Och nu när jag läst Göteborgs-Posten tänkte jag att det var en bluff och ville berätta att de säger andra saker i sina telefonsamtal.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.