Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Majoritet säger nej till trängselskatt

Över hälften av göteborgarna säger nej till trängselskatt. Det visar en opinionsundersökning som Sifo gjort för GP.

57 procent av de 1 000 göteborgarna som tillfrågades om inställningen till trängselskatt i Göteborg var negativa. Av göteborgarna var 31 procent positiva medan övriga inte visste vad de tyckte.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Redan innan riksdagen i våras beslöt införa trängselskatt i Göteborg var protesterna högljudda.

Krav på folkomröstning

När kommun- och regionpolitikerna i vintras accepterade skatten för att kunna finansiera de stora investeringarna i infrastrukturen restes krav på folkomröstning.

Ett särskilt parti, Vägvalet, bildades med ett stopp för trängselskatten som enda mål. Senare har även Sverigedemokraterna och Kommunistiska partiet sagt nej till trängselskatt.

Enligt den undersökning som Sifo genomfört på uppdrag av GP är motståndet mot trängselskatten ungefär lika stort i alla åldersgrupper. Medelålders är mest negativa medan 30-49-åringarna är mest positiva.

Det skiljer inte heller mycket mellan könen; män är något mer negativa än kvinnor.

Akademikerna positiva

Däremot finns stora skillnader när det gäller utbildningsnivån. LO- och TCO-medlemmar är mest negativa medan akademikerna i SACO är mest positiva.

De som vid enkättillfället skulle röstat på Sverigedemokraterna och Moderaterna var mest negativa till trängselskatt medan de som skulle röstat på Miljöpartiet, Centern och Vänsterpartiet var mest positiva.

När GP 2006 lät Sifo fråga invånare i Göteborgsregionen om trängselskatt var 72 procent mot och 19 procent för.

Innan trängselskatten infördes på försök i Stockholm i januari 2006 var 55 procent av stockholmarna mot och 39 procent för, ungefär samma opinion som nu finns i Göteborg.

Ändrade attityder

Vid folkomröstningen om trängselskatt i Stockholm i september 2006, efter avslutat försök, röstade 53 procent för och 47 procent emot. Trängselskatt infördes permanent i Stockholm 2007.

- Nu är stockholmarna mycket positiva till trängselskatten, säger Karin Brundell Freij, trafikanalytiker på konsultföretaget WSP. Det finns alltid ett motstånd mot den här typen av skatter och avgifter, det är nästan en naturlag. Så var det i Norge och i London men även där vände opinionen när trängselskatter införts.

Brundell Freij nämner de betydligt kortare köerna och den enkla betaltekniken som främsta förklaringar till de ändrade attityderna.

- Det talades mycket om att folk inte skulle ha råd att åka bil när trängselskatten infördes men så har det knappast blivit. Skatten är en liten del av de totala bilkostnaderna och ingen har såvitt känt blivit ruinerad.

Medan politikerna i Göteborg är positiva till trängselskatt växer motståndet i kranskommunerna.

Tjörn säger nej

Folkpartiet på Tjörn säger definitivt nej. Anders Wernesten är partiordförande:

- Partimedlemmarna har sagt nej till trängselskatter, säger han. Vi ser mest nackdelar och kranskommunerna har överhuvudtaget inte fått tycka i frågan. Göteborgspolitikerna kört sitt eget race. Vi har blivit överkörda.

Även i Stenungsund säger Folkpartiet nej till trängselskatterna:

- Jag inser inte varför vi skall vara med och betala en tågtunnel i Göteborg, säger Jan Glimstedt, partiordförande och ordförande i kommunfullmäktige. Det här är en fråga där inga lokala politiker i Göteborgsregionen fått chansen att säga sitt, den har drivits ovanför våra huvuden.

I Partille har man inte fått samma reaktioner. Kommunalrådet Stefan Svensson (M) säger att kommunen "i stort sett" varit enig om ett ja till trängselskatten. Enskilda ledamöter har dock protesterat.

"ingen har blivit överkörd"

Även i Lerum, Kungsbacka och Ale finns politiker som är starkt kritiska mot trängselskatten.

Men politikerna i Göteborg anser att alla kommuner haft chansen att säga sitt i Göteborgsregionens Kommunalförbund (GR):

- Vi har haft tre möten i GR med alla kranskommuner i den här frågan och ingen har protesterat utom Mölndals kommun men det gällde gränsdragningarna, säger kommunalrådet Jan Hallberg (M), ordförande i GR:s styrelse.

- Jag kan definitivt inte se att någon blivit överkörd. Alla har fått möjlighet att yttra sig men ingen har framfört någon principiell kritik.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.