Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Maersks monsterbåt på väg

I augusti anlöper världens största fartyg i klassen Triple-E Göteborgs Hamn.

Fartyget som fortfarande håller på att byggas på varvet i Daewoo i Korea och är ännu inte döpt och därmed namnlöst.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men utan tvekan är hon världens största containerfartyg och i slutet av augusti beräknas hon anlöpa Göteborgs hamn under sin jungfruresa.

Hon är en gigant med kapacitet för 18 000 tjugofots containrar, och är det första av 20 fartyg i Triple-E-klassen som ska levereras till Maersk under en tvåårsperiod.

Jättefartygen ska trafikera rutten Asien–Europa, och har direktanlöp till och ifrån Göteborg.

Det nya fartyget har en innovativ design som ska ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat har det ett kraftigt expanderat hålrum, vilket gör att det får plats 2 500 containrar fler än i Maersks nuvarande största fartyg Emma Maersk.

- Att miljö och minskade koldioxidutsläpp står i fokus när man designat Triple-E-fartygen är något som vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maesk Line.

Enligt rederiet kommer båten att släppa ut 50 procent mindre koldioxid än snittet på fartygen Europa-Asienrutten.

Under 2013 kommer fem fartyg att levereras.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.