Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

M/S Kungsholm stoppas av Älvstranden

Det blir ingen permanent kajplats för fartyget m/s Kungsholm vid Götaverkens gamla tomt. Älvstranden utveckling sätter stopp för planerna.

Amerikalinjens stolthet m/s Kungsholm kommer inte få en plats vid Götaverkens gamla kajplats. Det beslutade Älvstranden utveckling på onsdagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi har i dag sagt nej till begäran om överlåtelse av hyresavtalet mellan Damen, Götaverkan och det här företaget, säger Ulrika Palmblad, chef för fastighetsutveckling på Älvstranden utveckling AB.

Läs också: Ny chans för m/s Kungsholm

Orsaken är föroreningar som finns i havsbotten och marken vid gamla Götaverken.

- Vi måste få en acceptabel lösning på miljöfrågan, det finns mycket föroreningar i botten, säger Palmblad.

Älvstranden menar att det inte går att få till en permanent lösning på miljöproblemet om m/s Kungsholm får ligga på platsen.

- Då kan man dels inte sanera och dels är det så att det är verksamhetsutövarna som har ett ansvar i de föroreningar som blivit där, säger Ulrika Palmblad.

- Vi måste lösa den frågan innan man kan utveckla den platsen till något annat.

Affärsmannen Johnny Sid, som drivit Kungsholmsprojektet för att försöka få tillbaka m/s Kungsholm till Göteborg och göra om henne till hotell- och konferensanläggning blir upprörd när han får höra beskedet.

- Jag blir mycket besviken och det är ett konstigt besked. Deras argument är en klar ursäkt och ingen ordentlig anledning. Det är ett beslut som alla förlorar på.

Dagens besked från Älvstranden utveckling AB innebär slutet för m/s Kungsholm.

- Det här var sista chansen. Det är slutet för fartyget, nu blir det skrot, säger Johnny Sid.

- Att det hela skulle falla på en kajplats, utan någon egentligt argument emot känns tungt.

Argumentet att det skulle vara omöjligt att sanera för att fartyget låg vid kajen ger han inte mycket för.

- Det handlar om ett fartyg på 200 meter, man kan börja saneringen i ena änden av tomten och sedan kan vi flytta fartyget allt eftersom. Det är inget problem, säger Johnny Sid.

Han blir besviken på att man tillsammans med kommunen inte kunde hitta en lösning för fartyget. Ett fartyg som har en tydlig koppling till Göteborg. De har sökt genom alla möjliga kajplatser och Götaverken var den sista möjligheten.

- Det hade varit kanon att få hem henne, hennes anknytning till Göteborg. Hon har motorer från Götaverken och det fanns en möjlighet att skapa ett kulturellt minnesmärke. Av den varvstid som varit, säger Johnny Sid.

Älvstaden utveckling AB har ingen tidsplan för när marken ska vara sanerad och därmed kunna använda den till annan verksamhet.

- Det ligger på verksamhetsutövarna som varit där över årens lopp att hitta en lösning med dem. Men den frågan är inte löst än, säger Ulrika Palmblad.

Kunde man inte låtit m/s Kungsholm ligga tillfälligt på platsen tills man hittat en permanent lösning?

- Nej, det kan man inte. Vi har tidigare haft diskussioner om tillfällig verksamhet om de haft någon annan plats att vara på permanent. Men det har de inte kunnat uppvisa, säger Ulrika Palmblad, chef för fastighetsutveckling på Älvstranden utveckling AB.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.