Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

NOGGRANN BLANDNING Med en murslev packas betongblandningen i formen. Blandningen ska inte kunna rinna, utan stanna kvar i handen om man tar upp och känner på den.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Möbler i betong - Fredrik Holmquist ger liv åt materialet

Formgivaren Fredrik Holmquist har arbetat både med trä och metall i sin formgivning. Men sedan snart tio år tillbaka är det betong som gäller, oavsett om det är möbler, inredningsdetaljer eller offentlig utsmyckning. - Betongen är ett material med så många uttryck. Det är ett billigt och lättskaffat material. Och dessutom ett naturmaterial helt utan gifter, säger han.
En kudde i betong? Jo, visst är det en kudde som Fredrik Holmquist plockar fram ur sin form. Man ser tydligt att någon använt kudden, för ett avtryck i mitten gör sig gällande.
Kudden är nu inte alls någon riktig kudde, utan ett fågelbad att ha i trädgården. En skulptur där mjukt möter hårt.
- Jag gjorde kudden till en utställning på Sofiero. Då var den inte alls tänkt som ett fågelbad utan var del i en installation, berättar Fredrik Holmquist.
Inspirationen kom från sagornas värld. Sex vita kuddar placerades i den mörka bokskogen. Kanske hade sex älvor legat och vilat här ute i skogen?
- Ibland är det som är frånvarande mer intressant än den som är närvarande, säger han.
Hur som helst så blev älvornas avtryck i kuddarna vattenfyllda efter några dagar i bokskogen - och helt plötsligt kunde ju alla se att det var fågelbad som Fredrik Holmquist skapat.
Sedan dess har kudd-fågelbaden hamnat i privata trädgårdar lite här och var, liksom de trädgårdsbänkar, bord och andra betongmöbler han skapar.
Vi träffar Fredrik Holmquist i hans verkstad, en bit utanför Stockholm. Det är en kollektiv verkstad för hantverkare och konstnärer med allt från textiltryck till emalj som arbetsmaterial, och där ett rum är avsatt enbart för betonggjutning. Här gjuter Fredrik kuddar, parkbänkar, bord och andra föremål.
Betongen har blivit ett ganska trendigt material bland formgivare och många experimenterar med dess användningsområden.
Det urgamla materialet blev dock en ny bekantskap sedan Fredrik Holmquist kommit hem från en fyraårig utlandsvistelse i mitten på 90-talet.
- Jag bodde fyra år i Brasilien och arbetade som hantverkslärare. När jag kom hem 1994 och skulle söka nytt jobb var det ganska tufft på arbetsmarknaden. Jag såg många i min ålder som var arbetslösa och deprimerade, så jag bestämde att jag måste göra något själv, berättar han.
Tillsammans med kollegan Sam Stigsson (som bland annat gjuter trädgårdskatter och harar i betong) gjorde han en utställning på ett konsthantverksgalleri i Stockholm som fick mycket god respons och resulterade i andra större utsmyckningsuppdrag tillsammans.
- Det är roligt att jobba med en kollega, men det finns också en risk att man slätar ut sitt eget formspråk och kompromissar för mycket, säger han.
Numera jobbar både Fredrik Holmquist och Sam Stigsson var för sig. Större uppdrag gör de fortfarande gärna tillsammans.
Då och då håller Fredrik Holmquist kurser i betonggjutning för andra konstnärer och formgivare. Och han delar villigt med sig av knep för hemmasysslaren. Inga yrkeshemligheter här inte.
- Nej, jag tror att om man bjuder på sin kunskap får man mer igen.
- Just nu är det många unga formgivare som upptäcker betongen och gillar att experimentera med den. I framtiden tror jag därför att vi kommer att se betong på helt nya sätt och med helt nya uttryck.
Själv tycker han om att låta betongen vara betong.
- Jag vill att det ska synas att det är betong. Annars hade jag lika gärna kunnat gjuta i ett annat material. Jag tycker att man ska använda betongen där den är berättigad. Det är ingen idé att försöka få det att se ut som något annat material.
- Därmed inte sagt att betong måste vara grått och tråkigt.
Betong går enkelt att färga med pigment. Engelskt rött och svart använder han till kudden som gjuts vid vårt besök.
- Använder man bara rött pigment blir det för rosa, konstaterar han. Och pigmenten man använder måste vara kalk- och ljusäkta för att fungera i betongblandningar.
Pigmenten blandas torrt tillsammans med cement och sand i en betongblandare. På så sätt river sanden pigmenten. En del cement och tre delar sand är ett bra grundrecept att utgå från. Vatten ska bara tillsättas i mycket liten mängd, eftersom ju mer vatten betongblandningen innehåller, desto mindre hållfast blir den färdiga produkten.
- Konsistensen ska inte vara rinnig, säger han och visar hur det ska se ut.
När föremålet härdat i ett par dygn plockas det ur sin form, och slipas lätt med sandpapper och vatten. För att få en vatten- och smutsavvisande yta tvättar han den med stensåpa och vaxar också in vissa ytor.
- Bänkar och bord som ska stå ute måste man vaxa in då och då för att de ska hålla sig fina.
Originalet till en produkt skulpterar han först fram i gips. Sedan gjuter han en form i ett silikonmaterial som han sedan kan gjuta i.
Arbetet med originalet och formen tar inte sällan en hel arbetsvecka. Och även därefter tillverkas varje enskild produkt hantverksmässigt.
- Hantverket är viktigt för mig. Men när det blir för mycket produktion är det inte lika roligt, berättar han.
- Det är arbetet som kostar pengar, inte materialet. Men när man ser att det säljs betongkrukor för 29:90 på vissa ställen så kan man ju fundera över vad det är man håller på med.
- Fast det finns fortfarande en publik som ser längre än till prislappen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.